Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano (2021) - knaldrang

Geschreven door Benoît Lays op

Om de circuitprestaties van de Ferrari SF90 Stradale verder te verbeteren, kan je de plug-inhybride supercar bestellen met het Assetto Fiorano-pakket. AutoGids test dit steigerende paard op het testcircuit van... Fiorano.

Prijs
NB

Concept

De Ferrari SF90 Stradale is de eerste plug-inhybride Ferrari, die aangedreven wordt door een V8-biturbo die rugdekking krijgt van twee turbo's en drie elektromotoren. Dat levert een systeemvermogen van 1.000 pk op, power die op alle vier de wielen gezet wordt. De SF90 kan ook volledig elektrisch rijden, gedurende 25 kilometer aan maximum 135 km/u. En enkel via de voorwielen! De aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling gehangen 4 liter-krachtbron is een lichtere en krachtigere evolutie van de motor die achterin de Ferrari F8 Tributo ligt.

Net zoals de meeste moderne Ferrari-modellen, beschikt ook de SF90 Stradale - en de daarop gebaseerde SF90 Spider - over een uitgekiende aerodynamica die opvallend spoilerwerk mijdt. Hoewel het bijna 50.000 euro kostende Assetto Fiorano Pack die missie trouw blijft, komt dat circuitpakket met een iets grotere achtervleugel die 20% extra downforce belooft: 390 kilogram bij 250 km/u). De adaptieve demping wordt vervangen door passieve schokdempers en veren uit titanium, de transparante motorkap uit Lexan krijgt extra koelsleuven à la F40 en het koetswerk draagt specifieke oorlogsstrepen. Het doel: de SF90 nog beter maken op en afgesloten omloop.

Test 2021 Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano - Review AutoGids

Rijgedrag

Hiermee komen we eindelijk aan de echte test van deze Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano. We zetten snel onze helm op om de uitlaatpijpen van Fabrizio Toschi te volgen, de ontwikkelingspiloot die ons het hele evenement gidst. De eerst eronde dient om ons kennis te laten maken met dit vrij compacte circuit, dat snelle bochten opvolgt met tragere om de kwaliteiten en gebreken van de testmodellen extra in de verf te zetten. Jammer genoeg moeten we steeds vertragen aan het begin van het rechte stuk, officieel om geluidsnormen, al verdenken we Ferrari ervan dit excuus te gebruiken om onze topsnelheid te beperken net voor het zwaarste rempunt van het circuit.

Voor deze eerste kennismaking besluiten we de CT-OFF-modus te activeren in de Performance-stand, die minder scherp is dan Qualifying. We beginnen aan de eerste snelle ronde en het wiebelen van de auto bij het uitrijden van de bocht doet ons veel plezier, al is het niet zo efficiënt. De stabiliteitscontrole staat nog niet volledig uit, een geruststellende gedachte gezien de prijs van de SF90 Stradale, al hebben we er nooit aan gedacht tijdens het rijden. De elektrisch bekrachtigde besturing is perfect gecalibreerd en het brake-by-wire-systeem zorgt voor een lineair remgevoel, ook met het regeneratief remsysteem. Maar het is moeilijk om een volledige indruk te krijgen, aangezien het alweer tijd is om een afkoelingsronde te doen alvorens de pitlane in te rijden.

Om de naam van dit pakket te rechtvaardigen, koos Ferrari ervoor om ons heel de dag binnen Fiorano te houden om de gebruikelijke rit langs de omliggende wegen te vermijden. De auto's hadden uitgerust moeten zijn met Michelon Sport Cup2 R-semislicks, maar vanwege leveringsproblemen van de bandenfabrikant moesten we ons tevreden stellen met de versie zonder R. We vertrekken weer voor drie rondjes, waarvan één snelle. Deze keer gaan we voor de meest extreme Qualifying-modus (via de aanraaktoetsen links op het stuurwiel), maar we kiezen nog voor de gemiddelde modus van de rijhulpsystemen via de manettino rechts. Zo willen we de tractie en de efficiëntie van de SF90 Stradale Assetto Fiorano maximaliseren.

En zo schiet deze Ferrari echt als een pijl uit een boog. Het is moeilijk te zeggen of je voortgeduwd wordt door 800 of 1.000 pk, maar het staat vast dat de eerste bocht wel héél snel komt en tijdens het harde remmen komt er wat beweging in het stuurwiel. Het is niet dat de auto begint te slingeren van het minste, maar je voelt enige activiteit in het chassis. Zodra je de apex bereikt gaat je rechtervoet weer richting de vloer tot aan de volgende bocht, een lange en snelle rechtse voor een sequentie waarin de auto loskomt. Wat een plezier! De G-krachten verklappen de efficiëntie van dit Italiaanse stukje mechaniek en we komen al snel aan de brug boven de grandstands. Een 'momentje' in volle versnelling net voor een verborgen rechtse maakt ons wat voorzichtiger. De rest van het rondje gaat aan hetzelfde tempo en we proberen de limieten niet teveel op te zoeken door onze lijn te verzorgen.

Om deze mooie dag af te sluiten, hebben we nog twee snelle ronden waar we de capaciteiten van deze unieke auto ten volle kunnen benutten. De remkracht maakt indruk op ons en we vergeten het gewicht en het hybride deel van de SF90. Het geluid van de V8 met dubbele turbo is misschien ook niet hetzelfde als de oude atmosferische motoren, maar het koppel is gigantisch en de turbokleppen doen denken aan een Groep B-wagen, wat ook voor een geweldig geluidsspektakel zorgt.

Test 2021 Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano - Review AutoGids

Verdict

Voor de prijs van een Audi S3 maakt Ferrari je SF90 Stradale nog wat exclusiever. Is dat nodig? Misschien niet. Maar het werkt duidelijk wel, want 50% van de bestelde modellen zijn uitgerust met het Assetto Fiorano-pakket. En na dit circuitpakket te hebben getest op de legendarische piste van het Modenese merk, keuren we het goed! Maar wij moeten de rekening dan ook niet betalen...

 

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Sf90

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker