Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Komt Bentley binnenkort onder Audi te staan?

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-10-2020

Volkswagen neemt zijn interne structuur onder de loep, waarbij de verkoop en reorganisatie van enkele merken mogelijk zou zijn. De groep zou overwegen om Bentley onder Audi te plaatsen. Zelfde keuken, maar een ander recept: hoe zit het dan met de smaak?

De merken van de Volkswagen-groep zaten tot nu toe onder drie takken verdeeld, maar hun identiteit zou binnenkort kunnen veranderen. Naast de algemene merken - Volkswagen, Seat en Skoda - en de premiummerken - Audi, Lamborghini en Ducati - bestaat het derde gezin uit de luxemerken met Porsche, Bentley en Bugatti. Dat laatste merk zou te koop staan, net als Ducati, maar de topmensen van de groep zouden van mening zijn dat het verstandig is om het Britse luxemerk onder de voogdij van Audi te brengen.

Rationaliteit en winstgevendheid

Wat zou een dergelijke verandering teweegbrengen in de hiërarchie van de merken? Op zich niet zo veel, maar het zou kunnen betekenen dat Bentley gebruik zal maken van het 'premium' MLB-platform in plaats van het luxeplatform MSB dat wordt gedeeld met Porsche. De algemene merken blijven zich baseren op het MQB-platform.

Waarom Bentley en niet Porsche? Dat zou om zowel technische als financiële redenen zijn. Porsche richt zich eerder op sportwagens en grand touring, verschillende noden dan die van de ultraluxueuze wagens va Bentley. Synergieën tussen Porsche en Lamborghini (Cayenne-Urus) en tussen Audi en Bentley (A8-Flying Spur) zouden meer steek houden en nieuwe perspectieven openen voor productvariaties bij Bentley. Een kleinere SUV onder de Bentayga op een Audi-platform, bijvoorbeeld. Daarnaast zou een Brexit zonder akkoord met de EU Bentley zeer zwaar kunnen raken op economisch vlak. Door gebruik te maken van de Audi-assemblagelijnen zou deze valkuil kunnen worden vermeden, toch voor de modellen met 'grotere' volumes.

Een Bentley die in Duitsland wordt gebouwd, heiligschennis of niet? Het zou best kunnen dat een groot deel van de potentiële nieuwe klantenkring van het merk uit Coventry er geen moer om geeft, er zijn dan ook legio voorbeelden te verzinnen waarbij de mening van de puristen ondergeschikt is bij de resultaten van merken in groei. Zit het essentiële dan niet in het kunnen voortbestaan van deze symbolische en iconische merken?

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten