Afgelopen woensdag schreven we over het voornemen van de Zwitserse onderneming Quantum Group - in samenwerking met Centricus Asset Management (Londen) - om Lamborghini voor 7,5 miljard euro van Volkswagen over te nemen, met het nieuwe Zwitserse merk Piëch Automotive als sidekick. Het doel is Lamborghini een centrale plaats te geven in een multimerkenplatform dat gericht is op innovatie, luxe en duurzaamheid.
Lamborghini transformeren en versterken
Voor Rea Stark - mede-oprichter van Piëch Automotive met Toni Piëch, zoon van Ferdinand Piëch, ex-voorzitter van Volkswagen - "is het de bedoeling om het huidige aanbod van het merk Lamborghini te transformeren en te versterken. Door consequent nieuwe schone motortechnologieën en een revolutionaire gebruikerservaring toe te passen, zou Lamborghini een speerpunt van innovatie worden - in overeenstemming met de toekomstige behoeften van de klant."
Het idee is dus om Lamborghini om te vormen van een specialist in snelle en opvallende sportwagens tot een speerpunt van innovatieve en duurzame luxe. Deze transformatie zou uiteraard gepaard gaan met grootschalige elektrificatie en een uitgebreid gamma, en zou zelfs nog verder gaan dan het onlangs onthulde plan van Lamborghini.
Door een uitgebreider gamma te overwegen - zoals Porsche? - zijn Quantum en Centricus van mening dat ze de commerciële en financiële basis van Lamborghini zouden versterken en dat ze de knowhow en technologische kennis van Lamborghini zouden kunnen verspreiden naar andere merken - waaronder uiteraard Piëch Automotive - met het vooruitzicht van een meer duurzame luxedimensie.
Elektrische innovatie
Zoals we weten, is het steeds belangrijker voor grote constructeurs om samen te werken met en belangen te verwerven in start-ups die gespecialiseerd zijn in elektrische mobiliteit en autonoom rijden. Piëch Automotive werkt aan een nieuw soort batterij waarmee bijvoorbeeld een Porsche Taycan tot drie keer sneller kan worden opgeladen. De wens van Quantum om Lamborghini te kopen en tegelijkertijd sterke technologische, strategische en industriële banden met het Volkswagen-concern te onderhouden komt dus niet uit het niets en zou voor laatstgenoemde dubbel winstgevend kunnen blijken.
Voor Lamborghini zou een hernieuwde 'onafhankelijkheid' een echte troef kunnen zijn in zijn transformatie naar een geëlektrificeerde strategie. De fabrikant uit Sant'Agata Bolognese zou zijn producten dan beter kunnen differentiëren van die van zijn neven Audi, Bentley en Porsche, vooral in het geval van een uitbreiding van zijn gamma, wat meer dan waarschijnlijk zou resulteren in de komst van een tweede SUV, een vierdeurs model met vier zitplaatsen en een GT die minder radicaal is dan de Huracan, Aventador en andere creaties van de Squadra Corse.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!