Lotus zet zijn transformatie verder en licht het doek over drie modellen die in eerste instantie bestemd zijn voor China, evenals over de sportwagen die samen met Alpine ontwikkeld werd. Het gaat om vier elektrische modellen die het door Colin Chapman opgerichte merk op industrieel vlak een nieuwe dimensie moeten binnenloodsen.
Made in China
Van de vier voorgestelde modellen zullen er twee in China worden gebouwd, in een nieuwe fabriek in Wuhan waarmee een investering van 900 miljoen Britse pond gepaard ging (ongeveer 1,05 miljard euro). De productie gaat van start in 2022 met de SUV met de codenaam ‘Type 132’. Op de site van Wuhan zal ook het nieuwe departement Lotus Technologies gevestigd zijn, dat gewijd is aan elektrische voertuigen.
Daarna is het de beurt aan de vierdeurscoupé ‘Type 133’, in 2024 gevolgd door een SUV in het D-segment die voorlopig ‘Type 134’ heet. Het laatste geplande model is de sportwagen die samen met het Franse Alpine werd ontwikkeld onder de codenaam ‘Type 135’. Dat model, dat wat exclusiever is, zal vanaf 2026 worden gebouwd in Hethel, de thuisbasis van Lotus.
150.000 stuks per jaar
Het productiegedeelte van de site in Wuhan moet eind 2021 operationeel zijn en zal op termijn tot 150.000 auto’s per jaar kunnen afleveren. Ter vergelijking: de montagelijn in Hethel (in het Britse Norfolk) kan op dit moment niet meer dan 10.000 stuks per jaar aan. Lotus wil zich qua productie dus meer spiegelen aan Porsche dan aan Lamborghini.
De meest sportieve modellen zullen echter gebouwd blijven worden op de historische site van het merk. Naast de samen met Alpine ontwikkelde sportwagen zal in Hethel ook de elektrische hypercar Evija worden geproduceerd, evenals de laatste sportwagen van het merk met een verbrandingsmotor, de nieuwe Emira.
>>> Lees ook – Lotus Evija: Lotus Evija: video vanop circuit
Premiumplatform
De voorgestelde modellen zullen worden gebouwd op het Premiumplatform van het merk, met een forse wielbasis, van 2.889 tot 3.100 mm. Het batterijpakket zal een capaciteit van 92 tot 120 kWh hebben en zal kunnen worden opgeladen met 800 volt. De precieze specificaties van deze modellen zijn nog niet bekend, maar allemaal zouden ze in minder dan 3 seconden moeten kunnen optrekken van 0 tot 100 km/u – aldus Lotus.
Intelligente testpiste
Lotus heeft op zijn Chinese site een ‘intelligente’ testpiste geïntegreerd van waar de geproduceerde auto’s zonder menselijke tussenkomst zelf naar de ateliers kunnen rijden. Ze kunnen er worden getest aan snelheden tot 225 km/u op een circuit dat 16 bochten telt. Een essentieel instrument om de kwaliteit te garanderen van de producten die worden afgeleverd aan klanten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!