Maserati
2022 wordt een belangrijk jaar, met de lancering van de coupé GranTurismo, maar ook van een SUV onder de Levante. Die Grecale komt wat later dan oorspronkelijk gepland, vanwege een gebrek aan halfgeleiders... De Maserati MC20 verwelkomt eerst een open Spider-versie, daarna komt er ook een 100% elektrische variant van de supersportwagen.
Verwacht in 2022: Maserati Grecale
Door het tijdelijke gebrek aan microchips moest de lancering van de Maserati Grecale uitgesteld worden tot de lente... Deze SUV is gebaseerd op het achterwielaangedreven platform van de Alfa Romeo Stelvio, en met zijn 4,85 meter niet eens zoveel compacter dan de Levante.
Onder de motorkap ligt de mildhybride 2.0 uit de Ghibli en Levante, al levert die hier maar 300 in plaats van 330 pk. Ook een drieliter-V6 zou volgen. Het onderstel werd aangescherpt, om de Porsche Macan het vuur aan de schenen te leggen. De Maserati Grecale zal worden geproduceerd in Zuid-Italië, in de fabriek van Cassino, die voor dit belangrijke model een investering van 800 miljoen euro heeft gepland.
Verwacht in 2022: Maserati GranTurismo
Onder de camouflage van wat de nieuwe GranTurismo wordt, is een sierlijke 2+2-zitscoupé met bolle koetswerklijnen te ontwaren. Om te beantwoorden aan de tijdgeest zullen de nieuwe GranTurismo en GranCabrio beschikbaar zijn in een 100 procent elektrische versie. Maar de puristen kunnen op beide oren slapen: er blijft ook een benzinemotor verkrijgbaar, met name de 3.0-V6-biturbo ‘Nettuno’ van de MC20.
Mazda
In 2022 krijgt de Mazda 2 SkyActiv-G het gezelschap van een hybride Mazda 2... die een kloon is van de Toyota Yaris. Verder breidt de elektrische MX-30 zijn rijbereik uit dankzij de komst van een benzinemotor. Er wordt ook een grote SUV verwacht: de CX-60. Die krijgt in 2023 het gezelschap van een nóg grotere CX-80, die zeven passagiers kan vervoeren.
Verwacht in 2022: Mazda MX-30 Range Extender
De elektrische cross-over van Mazda, de MX-30, is esthetisch zeer origineel met zijn omgekeerd openzwaaiende achterdeuren. Hij is daarentegen niet bijster krachtig (145 pk) en heeft vooral te kampen met een krap rijbereik: slechts 200 kilometer officieel, als gevolg van zijn bescheiden 35 kWh-batterij. Om zijn actieradius te vergroten krijgt het model binnenkort een kleine benzinemotor als generator (naar het voorbeeld van de vroegere BMW i3 REX).
De kenmerken van deze motor zijn nog niet bekend, maar we weten al wel dat hij van het rotatietype zal zijn, zoals in de oude sportwagens RX-7 en RX-8. De kleine wankelmotor op benzine zal de elektromotor vanaf de eerste helft van 2022 te hulp schieten.
Verwacht in 2022: Mazda 2 Hybrid
Wat al even in de lucht hing, is intussen bevestigd: de ‘nieuwe’ Mazda 2 wordt een kloon van de Toyota Yaris Hybrid. Het aandrijfgeheel bestaat ook hier uit een 1.5 op benzine, gekoppeld aan een elektromotor, samen goed voor 116 pk. Het gemiddelde normverbruik (3,8 l/100 km) en de CO2-uitstoot (87 g/km) zijn identiek aan die van de Yaris. De nieuwe 2 wordt vanaf de lente te koop, waarbij hij in eerste instantie naast de ‘oude’ in de catalogus blijft staan.
Verwacht in 2022: Mazda CX-60
De Mazda CX-60 zal zich een stapje hoger positioneren dan de CX-5, en wordt ook het eerste Mazda-model met een plug-inhybride aandrijflijn. Technische details over dat aandrijfgeheel zijn nog niet bekend. Wel zal de CX-60 naar verwachting ook de nieuwe SkyActiv-X-zescilinder-in-lijn op benzine en de nieuwe SkyActiv-D-diesels inwijden, die gecombineerd zullen worden met een mildhybridesysteem op een spanning van 48 volt.
Mercedes
Dit jaar maakt de eerste plug-inhybride Mercedes-AMG ooit zijn debuut: de GT 4-Door Coupé 63 S E Performance, waarvan de 4.0-V8 met dubbele turbo wordt bijgestaan door een 204 pk sterke elektromotor, samen maar liefst 843 pk sterk. De bescheiden 6,1 kWh-batterij is goed voor 12 kilometer puur elektrisch rijden. En er is de Mercedes-AMG EQS, de eerste elekrische straatsporter uit Affalterbach.
Eerst is het echter nog de beurt aan de volledig elektrische EQB, nog dit voorjaar gevolgd door de EQE en de nieuwe SL, die trouw blijft aan een biturbo-V8. Later dit jaar wordt dan de nieuwe generatie van de middelgrote SUV GLC verwacht, terwijl de S-Klasse naast een tweede plug-inhybride versie ook de nodige AMG-varianten krijgt.
En eind 2022-begin 2023 mogen we ons opmaken voor de komst van een imposante en super-de-luxe elektrische SUV, afgeleid van de EQS, die ook in een hyper-de-luxe versie onder de Maybach naam beschikbaar wordt. Mercedes plant eveneens de lancering van een elektrische versie van zijn G-Klasse.
Verwacht in 2022: Mercedes EQB
De EQB is de elektrische versie van de GLB. Hij behoudt de (optionele) zitjes in de koffer, evenals de verschuifbare en verstelbare middelste zitrij. De bagageruimte verliest evenwel tot 100 liter in vijfzitsconfiguratie. In eerste instantie worden twee versies aangeboden: de 300 4Matic met 228 pk en de 350 4Matic met 292 pk, beide dus met vierwielaandrijving. Hun 66,5 kWh-batterij staat garant voor een officieel rijbereik van 419 kilometer. Op termijn zal ook een voorwielaangedreven versie met een grotere actieradius worden aangeboden.
Verwacht in 2022: Mercedes EQE
De Mercedes EQE staat dan misschien een trapje lager in het gamma dan de EQS, maar neemt wel dezelfde technische basis (luchtvering, gestuurde achterwielen) en hetzelfde spectaculaire dashboard (met drie schermen) over. In tegenstelling tot zijn grote broer met achterklep is de 4,95 meter lange EQE echter een vierdeurs.
Twee versies zullen worden aangeboden, met als instapper de EQE 350, met een 292 pk sterke motor achterin. De 90 kWh-batterij maakt een officieel rijbereik van 545 tot 660 kilometer mogelijk en kan bij gelijkstroom een laadvermogen tot 170 kW slikken. De EQE komt in het voorjaar op de markt, als rivaal voor de Tesla Model S... die intussen bijna tien jaar op de markt is.
Verwacht in 2022: Mercede-AMG SL
Deze achtste generatie van de SL - nu Mercedes-AMG SL - moet niet alleen zijn voorganger vervangen, maar ook de S-Klasse Cabrio en de AMG GT Roadster. Hij is gebouwd op een nieuw platform (gemaakt van een mix van aluminium, staal, magnesium en composietvezel) en opteert voor een stoffen kap, die 21 kilogram lichter is dan het stalen klapdak van de vorige SL. De drielagige kap gaat in 15 seconden open of dicht, zelfs tijdens het rijden, bij snelheden tot 60 km/u. Een nekverwarming is geïntegreerd in de voorstoelen en de SL krijgt zowaar twee (kleine) achterzitjes.
De nieuwe Mercedes SL, die door de AMG-afdeling werd ontwikkeld, is dynamischer dan zijn voorganger en zal voor het eerst vierwielaandrijving en achterwielbesturing hebben. Maar hij weegt wel nog altijd bijna 2 ton... Onder de motorkap ligt de 4.0-V8-biturbomotor, met 476 pk (55 4Matic+) of 585 pk (63 4Matic+). Het gamma zal op termijn worden uitgebreid met onder meer een plug-inhybridevariant.
MG
Voor 2022 betreedt MG een nieuw segment: dat van de breaks... maar dan wel uitsluitend op batterijen. Als we de astronomisch dure Porsche Taycan Sport Turismo even buiten beschouwing laten, wordt deze MG 5 daarmee de eerste elektrische break op de markt. Andere nieuwigheden in de loop van het jaar zijn niet uit te sluiten, waaronder misschien een grote SUV.
Verwacht in 2022: MG 5
Deze 4,54 meter lange break is bijna 10 centimeter korter dan een plug-inhybride Renault Mégane Grandtour, maar biedt wel bijna 200 liter meer ruimte in zijn koffer. Nochtans verbergt hij grotere batterijen onder zijn vloerplaat, aangezien hij uitsluitend op elektriciteit werkt. De MG 5 zal worden gelanceerd met een batterij van 61 kWh (en een rijbereik van 400 kilometer); later volgt een batterijversie van 50 kWh, met een actieradius van 320 kilometer.
Deze elektrische break, die beschikt over een driefasige wisselstroomlader van 11 kW, levert een vermogen van 156 pk en 260 Nm aan koppel. Hij mag een aanhangwagen van 500 kilogram slepen en kan 75 kilogram bagage op zijn dak vervoeren. Verwacht wordt dat hij in het eerste kwartaal van 2022 bij ons op de markt komt, waarschijnlijk vanaf een 30.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!