Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Mercedes gaat van EV First naar EV Only

Geschreven door Steven Appelmans op 22-07-2021

Ook Mercedes zegt de verbrandingsmotor af te zullen zweren. Vanaf 2030 zullen in Stuttgart dan ook alleen nog elektrische voertuigen worden gebouwd.

Die zullen telkens staan op 1 van de 3 platformen die Mercedes daarvoor in ontwikkeling heeft. Specifiek gaat het om het EA.MB, de EA.AMG en de VAN.EA, waarbij de Electric Architecture van die eerste de middelgrote en grote Mercedes-en zal ondersteunen. Nummer 2 staat dan weer ten dienste van de AMG-modellen terwijl de derde onderbouw dienst zal doen bij de bedrijfsvoertuigen.

Alle EA's zullen gebruik maken van hetzelfde besturingsysteem, dat Mercedes MB.OS doopte.

De technische omschakeling zal wel enigszins gefaseerd geschieden, met een eerste versnelling in 2025. Dan wil Mercedes een elektrisch alternatief voor elke model dat het nu rondrijden heeft. 

Wordt vervolgd

Wat dus concreet betekent dat er nog heel wat EQ's zullen volgen de komende jaren. De EQE is daarbij al een zekerheid, gezien dat het gecamoufleerde model is op de foto.

Ook de EQS SUV is een zekerheid, waarbij er ook mag uitgegaan worden van een Maybach-versie. Overigens zal eveneens de gewone EQS die binnen afzienbare tijd krijgen.

In 2024 begint Mercedes dan aan de écht heilige huisjes met een elektrische versie van zijn G-Klasse. Aan de andere kant van het spectrum zal dan waarschijnlijk de productieversie staan die Mercedes dan uit wil brengen van de Vision EQXX waarmee het nu al een tijdje plaagt.

Die laatste zou trouwens 1.200 kilometer ver moeten raken op één lading, een record dat het te danken zou hebben aan zijn vernuftige stroomlijn.

Ontwikkelingen waar Das Haus nu al de nodige financiële middelen voor aan de kant zet. Tussen 2022 en 2030 wil het 40 miljard euro investeren in zijn elektrische voertuigen. Geld dat ten dele komt van het laten uitdrogen van het onderzoek naar de conventionele aandrijftechnieken. Daar zou tot 80% van de fondsen geschrapt worden.

De Duitsers weigeren wel om de verbrandingsmotor het definitieve genadeschot te geven. Zelfs na 2030. Het zegt uitsluitend in EV's te zullen voorzien in 'de markten waar de condities dat toestaan.'

Auto's, maar ook fabrieken

Gezien die EV's ergens van de band moeten rollen, hebben ze bij Mercedes ook een plan klaar om de productiecapaciteit te verhogen. De focus ligt daarbij vooral op de batterijen, cellen die de Duitsers in maar liefst 8 'Gigafactories' wil laten bouwen.

Bij die batterijen zal de anode trouwens bestaan uit silicium-koolstof, wat de energiedichtheid verder moet doen toenemen. Stuttgart zegt ook, samen met een aantal partners, te werken aan Solid State-batterijen, al zet het daar verder geen productionele datum op.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten