Concept
Zo moeilijk is het niet om een oldtimer te elektrificeren. De prototype-afdeling van Opel klaarde de klus in amper 6 weken. Nu moest Rüsselsheim met weinig rekening houden; deze Opel Manta GSe Elektromod is immers voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. De originele 1,6- liter-benzinekrachtbron ging eruit en een gespecialiseerde onderaannemer leverde de nieuwe elektromotor en batterij aan. De aandrijving is nog steeds op de achterwielen, en het bijzondere hier is dat de manuele vierbak gewoon op zijn plaats bleef. Wel maakte Opel werk van een eenmalige typegoedkeuring, zodat deze Manta GSe ook de straat op kan. Getuige de letter E op de nummerplaat, in Duitsland rijdt elke (PH)EV daarmee rond.
De veranderingen die de Opel Manta A transformeren in deze Elektromod gaan verder dan de aandrijflijn. De volledige grille en lichtpartij ging eruit en ruimde plaats voor een groot zwart led-bord, dat het merklogo afficheert en met aan weerszijden haakse led-stroken, een referentie naar de nieuwe vormtaal die het merk uitrolde op de Mokka. De zwarte neus geeft zelfs boodschappen weer, als een lichtkrant. Verder belandde al het chroomwerk in het containerpark en kreeg de auto subtiele zwarte accenten en een gemoderniseerd logo achteraan. Typisch voor het merk is ook de gele lak en de zwarte motorkap. Binnenin treffen we OPC-sportstoelen, een netjes geïntegreerd digitaal dashboard en fraaie details als de plafondbekleding in donker alcantara of het Petri-stuurtje.
Rijgedrag
Dat de Opel Manta GSe Elektromod zo prettig rijdt, ligt voor een groot deel aan de manuele versnellingsbak, die je niet alleen nauwer betrekt bij het rijden, maar ook het geluid terugbrengt. Het staccato zoemen van de tandwielen is prettige ersatz voor het gemis aan motorgeronk. En vooral ook: authentieke ersatz. Die van Opel zijn gelukkig niet getrapt in de val van de digitale motorklank. Ontkoppelen hoeft enkel bij het schakelen, niet bij het tot stilstand komen, want het stationaire toerental van een elektrische motor is 0 opm. Met 255 Nm is er weliswaar voldoende trekkracht om het schakelen te laten voor wat het is, maar de verhoudingen liggen zo dat je gauw tegen de begrenzer botst.
De integratie is netjes, dit is geen haastklus zoals sommige conceptauto’s die rammelend en krakend hun slakkengang inzetten. Uiteraard is de stijfheid niet die van een moderne auto, maar het valt behoorlijk mee, en de (onbekrachtigde) stuurinrichting en het chassis voelen behoorlijk strak aan. De gewichtsverdeling is er zelfs op vooruit gegaan, de batterij (31 kWh) zit immers achterin. In combinatie met de grip van het moderne Yokohama-schoeisel (17 duim) kan je daardoor verbazend potig door de bocht. Er is zelfs wat teveel grip, een tikje extra beweeglijkheid in de kont zou deze Manta niet misstaan.
Verdict
De constructeur zegt dat ze overstelpt worden met vragen om de elektrische Opel Manta GSe Elektromod te kunnen kopen, en dat ze een beperkte oplage overwegen. Het zou ons echter sterk verbazen, er is immers een groot verschil tussen een eenmalig exemplaar voor zelfpromotioneel gebruik en serieproductie. Alleen al het vinden van donorauto’s en daarop dan ook enige kwaliteitsgarantie bieden lijkt ons al onbegonnen werk. Dus reken niet op een productiemodel. Wel iets waarschijnlijker is dat Opel een conversiekit zou uitbrengen, al is ook dat allerminst een zekerheid. Maar als Opel het niet doet, dan wellicht iemand anders.
Deze Opel Manta GSe Elektromod illustreert intussen dat er muziek zit in elektrische oldtimers, het is technisch haalbaar en mits de juiste afregeling fnuikt de ombouw allerminst de rijpret.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!