De paringsdans tussen de Volkswagen-groep, of meer bepaald Porsche, en Rimac gaat verder. Waar er eerder geruchten waren dat Porsche, samen met een zak geld, Bugatti zou inzetten in ruil voor een belang van bijna 50% in Rimac, komt nu het officiële nieuws dat er voorlopig enkel cash wordt geïnjecteerd in ruil voor wat extra aandelen. Concreet investeert Porsche nog eens 70 miljoen extra in de Kroatische EV-specialisten, na in 2018 en 2019 al te investeren, waardoor de Duitse constructeur nu 24% van de aandelen van Rimac in handen heeft.
In volle bloei
Het merk van Mate Rimac heeft voor de consument enkel een zeer kleine productie van elektrische hypercars, waarvan de bijna 2.000 pk sterke C_Two binnenkort klaar is, maar is des te interessanter voor heel wat constructeurs dankzij de EV-technologie van het bedrijf, die steeds waardevoller wordt met de stroomversnelling naar elektrificatie. Het bedrijf is dan ook op nog geen drie jaar tijd verdubbeld qua personeel.
Concreet bouwt Rimac aandrijflijnen, batterijen, infotainmentsystemen en andere EV-specifieke componenten voor verschillende constructeurs. Ook de Pininfarina Battista baseert zich op de aandrijflijn van Rimac. Porsche zou in eerste instantie enkel componenten afnemen bij Rimac, maar de samenwerking breidt dus duidelijk steeds verder uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!