In maart 2011 schoot Mahindra & Mahindra SsangYong te hulp door 70% van de aandelen te kopen. Het Indiase bedrijf bezit nu 75% van de aandelen, maar is van plan daar te stoppen. Voor de wereldwijde gezondheidscrisis was Mahindra nog bereid om 423 miljoen dollar te investeren om SsangYong rendabel te maken tegen 2022. Maar dat is nu verleden tijd. Het rendement dat Mahindra had beoogd bij de redding in 2011 is niet voldoende gebleken. Covid-19 heeft de kassen leeggeroofd in Mumbai en er moet bespaard worden. Al zou een totale terugtrekking nog niet worden overwogen.
Op zoek naar investeerders
Mahindra & Mahindra is dus gedwongen om gas terug te nemen en is daarom van plan zijn betrokkenheid aan Zuid-Koreaanse kant te beperken door op zoek te gaan naar nieuwe investeerders om het merk erbovenop te helpen. Pawan Kumar Goenka, algemeen directeur van Mahindra, verklaarde aan Reuters: "SsangYong heeft nood aan een nieuwe investeerder. We werken samen met het bedrijf om te kijken of we de investeringen kunnen garanderen." Deze afwijzing van Mahindra zou de Koreaanse constructeur in moeilijkheden kunnen brengen, vooral als de zoektocht naar investeerders niet succesvol blijkt. Toch wil M&M nog 32,34 miljoen dollar injecteren in SsangYong om te vermijden dat het merk ten onder gaat. En om wat tijd te scheppen om nieuwe financieringsbronnen te vinden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!