Tesla heeft al tegenslag opgelopen bij het bouwen van zijn Gigafactory in Berlijn. Nu heeft de Amerikaanse constructeur een gewijzigde goedkeuring aangevraagd bij de Duitse overheid om er een batterijcelfabriek in op te nemen. Het doel zou nu zijn op tegen eind 2021 te kunnen openen, maar de Duitse overheid wil geen garanties geven voor een bepaalde deadline voor de goedkeuring van de aanvraag.
Auto's en batterijen
Aanvankelijk was Tesla van plan om de Model 3 en Model Y te bouwen in zijn Gigafactory Berlin vanaf juni 2021. Helaas maakten verschillende vertragingen, vooral door administratieve tegenslagen en protest van lokale milieuverenigingen, deze geplande inhuldiging steeds minder waarschijnlijk.
Tesla mikt nu op een productiestart in eind 2021 met de bedoeling om, naast de auto productie, ook batterijen te produceren in Duitsland. Deze wijziging betekent echter een herziening van het dossier op administratief niveau, waardoor de Duitse overheid heeft verklaard dat het onmogelijk is om een tijdsplanning aan te kondigen voor de goedkeuring.
"Omdat er geen verdere details zijn over de aard en de omvang van de geplande wijzigingen, kunnen uitspraken over het proces en de tijd die nodig is om een definitieve beslissing te nemen pas in een later stadium worden gedaan", zegt de minister van Landbouw van de Duitse deelstaat Brandenburg.
Voor Tesla staat er veel op het spel. Een productielocatie in Europa is een essentieel element voor de verdere ontplooiing van het merk op ons continent. Des te meer met de huidige pandemie en de daarmee samenhangende beperkingen en logistieke problemen, die de handel met de huidige productielocaties van Tesla in de VS en China moeilijker maken.
Strategisch belang
Na een overwinningsfase, waarin het zichzelf kon positioneren als wereldleider qua elektrische wagens, moet Tesla nu het hoofd bieden aan de concurrentie van de grote autoconstructeurs, die steeds meer volledig elektrische modellen uitbrengen in elk segment.
Een oppositie die Tesla nog steeds kan pareren met zijn geheime wapen: het Supercharger-netwerk. Maar ook op dit vlak organiseert de concurrentie zich, soms gefinancierd door private spelers, start-ups, of soms met steun van de overheid en grote auto- of energiegroepen. Iets dat zich vooral in Europa afspeelt.
Tesla vs. Europa en China
Daarom is het voor Tesla noodzakelijk om op nieuwe, meer traditionele criteria aan de vraag van zijn klanten te voldoen. Het wordt steeds minder houdbaar voor het Amerikaanse merk om zijn auto's te leveren in kwartaalgolven vanwege de transportbeperkingen vanuit de VS of China.
Daarnaast weerspiegelt het gebrek aan enthousiasme van de Duitse autoriteiten om de operationele lancering van de Berlijnse Gigafactory van Tesla de problemen van het merk in China, waar Tesla's de toegang worden ontzegd van snelwegen en militaire basissen, terwijl ook de dienst na verkoop en de kwaliteit van het merk worden bekritiseerd door de Chinese klanten en publieke instanties.
Bron: Bloomberg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!