De BMW 5 Reeks is een waar instituut binnen het Münchense merk. De grote berline is een referentie binnen zijn klasse, maar zal gezwind de overgang moeten maken naar elektrificatie om de concurrentie aan te gaan met de Mercedes E-Klasse en EQE en de Audi A6 e-tron. Wat weten we al over deze 7e generatie BMW 5 Reeks?
Design
Qua design gaat de BMW 5 Reeks meestal voor evolutie dan voor revolutie, met als uitzondering de E60 vanuit het Bangle-tijdperk. Dezelfde vlieger gaat waarschijnlijk op voor generatie nummer 7 in 2023, die volgens de spyshots die we al hebben gezien de huidige orde niet verstoort.
Er komt dus weer een traditioneel 3-volumedesign met 4 deuren en een wat meer geprononceerde overhang vooraan. Toch blijft deze 5 Reeks nog een achterwielaandrijver, met de xDrive-vierwielaandrijving als optie. De daklijn zal wat steiler aflopen en de achterlichten worden naar verwachting verbonden door een lichtstreep, zoals bij de 7 Reeks al het geval is.
Varianten
In eerste instantie zal de BMW 5 Reeks in 2023 gelanceerd worden als 4-deurs berline, maar de break Touring zou snel moeten volgen of zelfs op hetzelfde moment worden gelanceerd, aangezien dit koetswerktype nog erg populair is binnen het segment, zeker op onze markt. Verder is het nog niet duidelijk of de afgeleide BMW 6 GT nog een vervolg krijgt.
Interieur
De grootste evolutie binnenin zou op het dashboard te zien moeten zijn. BMW moet daarbij de concurrentie volgen door zijn traditionele 2 displays (of wijzerplaten) te vervangen door één groot BMW Curved Display, zoals in de BMW i4. Die modernere opstelling combineert de digitale tellers (12,3 duim) en het infotainmentsysteem (14,9 duim) in één paneel.
>>> Lees ook: BMW komt met een geëlektrificeerde M
Chassis en aandrijflijnen
De 7e generatie 5 Reeks maakt de overgang van het CLAR-platform (dat onder elk achterwielaangedreven model van het merk staat) naar de BMW 'Neue Klasse'-architectuur dat gericht is op elektrische aandrijflijnen en een lichte bouw om het extra gewicht van de batterijen te compenseren en de overgang naar de Euro 7-norm te vergemakkelijken.
Dat betekent dat de volgende 5 Reeks zowel als benzine, diesel, plug-in hybride én als elektrische versie te krijgen zal zijn, om de keuzemogelijkheden zo breed mogelijk te maken om voor elke klant wel iets aan te bieden. Het maakt deel uit van de 'Power of Choice'-slogan die BMW hanteert in deze tweede fase van de elektrische traditie.
De brandstof- en hybridemodellen krijgen waarschijnlijk enkel nog drukgevoede 4- of 6-cilinders, de 4,4 liter-V8 zal waarschijnlijk op pensioen gaan. De M550i xDrive zou dan vervangen worden door een plug-in hybride variant. We verwachten 3 PHEV's: de 530e (2.0 4-cilinder turbo + elektromotor voor 260 pk), een 545e (3.0 6-cilinder + elektromotor, 390 pk) en een M550e die net als de 545e een 6-cilinder zou krijgen, maar dan met een krachtigere elektromotor van 200 pk voor een vermogen van om en bij de 500 pk.
Tenzij het sportieve topmodel de i5 M50 wordt met de elektrische aandrijflijn van de i4 M50 met 544 pk, verwachten we nog steeds een M5, die echter waarschijnlijk ook hybride wordt en zijn V8 wel kan behouden, maar dan in combinatie met een elektromotor. Andere geruchten spreken dan weer van een PHEV-combinatie van de 6-cilinder uit de M3/M4 met een 200 pk sterke elektromotor, voor een piekvermogen van om en bij de 750 pk. Het wordt in ieder geval een bloedsnel ding, hopelijk lukt het BMW ook om het gewicht te beperken.
Lancering
De nieuwe BMW 5 Reeks wordt verwacht in 2023 met de eerste leveringen later dat jaar. De volledig elektrische i5 zou voorrang kunnen krijgen, zoals bij de i4 en de 4 Reeks Gran Coupé.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!