Concept
Hoewel zijn Europese carrière pas in 2020 begonnen is, onderging de iX3 toch al een midlifefacelift – ofte LCI in BMW-jargon (voor life cycle impulse). Maar helemaal onlogisch is het natuurlijk niet. Want elders reed hij al langer rond, met name in China, waar de volledig elektrische SUV ook voor onze markt geproduceerd wordt (in het Noord-Chinese Shenyang, door een joint venture van BMW en Brilliance Automotive). Bovendien is de iX3 op de keper beschouwd niets meer of minder dan een X3 die naderhand een volledig elektrische aandrijflijn mocht verwelkomen. En de huidige, derde generatie van die SUV (of SAV, om opnieuw de taal van de Beierse constructeur te gebruiken) dateert al van begin 2018, waardoor de traditioneel gemotoriseerde versies van die ‘G01’ in 2021 onder het mes gingen. En nu is het dus de beurt aan de iX3, die zo visueel beter aansluit bij recentere (elektrische) modellen van het merk, met name de iX en de i4.
Volgens de logica der dingen bij BMW betekent dat dan een hertekende voorpartij met grotere 'nieren', al nemen die hier nog altijd niet zo'n controversiële proporties aan als op de genoemde eveneens volledige elektrische modellen: op de iX3 blijven ze netjes boven de (eveneens hertekende) bumper, net als bij de gefacelifte 'gewone' X3. Van die laatste neemt hij trouwens ook de andere esthetische wijzigingen van over, zoals de rankere koplampen of de hertekende achterlichtblokken. Adaptieve ledkoplampen zijn trouwens standaard, laserexemplaren zijn optioneel. Sinds zijn facelift krijgt de iX3 ook standaard het M Sport-pakket mee, terwijl de standaard aerodynamische wielen voortaan 19 in plaats van 18 duim groot zijn (en als optie kunnen worden ingeruild voor nieuwe exemplaren van 20 duim).
Binnenin zijn de sportstoelen voortaan standaard van de partij, terwijl het scherm van het infotainmentsysteem Live Cockpit Professional (eveneens standaard) werd vergroot tot 12,3 duim. Verder verhuisde de startknop van het dashboard naar de middenconsole, waar ook de bedieningsknoppen en de 'versnellingspook' vernieuwd werden. De iDrive-draaiknop is nog steeds van de partij, maar werd wat platter. De kwaliteitsindruk is nog steeds zoals we die van BMW gewend zijn, ondanks het feit dat de iX3 in China wordt gebouwd.
Rijgedrag
Aan het aandrijfgeheel van de BMW iX3 werd bij de facelift niet geraakt. Bij zijn lancering was de SUV dan ook het eerste model dat de huidige, vijfde generatie van BMW's eDrive-technologie in gebruik mocht nemen. Concreet zitten de elektromotor, de sturing en de enkelvoudige reductiebak dus nog steeds in één enkele behuizing op een specifiek subframe achteraan in het platform. Van een tweede motor vooraan is geen sprake, dus vierwielaandrijving zit er niet in, een gemis dat gelukkkig goed wordt opgevangen door de bijzonder fijnzinnige ARB-functie die het merk introduceerde op de huidige 1-Reeks, een geavanceerde tractiecontrole die niet op de remmen maar op de motor inwerkt en dus de auto niet nodeloos afremt wanneer ze wordt geactiveerd.
Tijdens het rijden voelde de iX3 al voor zijn facelift aan als een bijzonder homogene EV, hoewel hij in tegenstelling tot de iX zoals gezegd gebaseerd is op een bestaand model met verbrandingsmotor. Ook na de facelift rijdt de iX3 dus nog altijd als een volwassen elektrische SUV, met een uitstekend compromis tussen comfort en weggedrag (onze testauto stond op de standaard negentienduimers). En aangezien er aan de 286 pk sterke aandrijflijn niets veranderde, zijn ook de prestaties dezelfde gebleven. BMW geeft nog steeds een tijd van 6,8 seconden op voor het sprintje van 0 tot 100 km/u, wat zeker meer dan vlot genoeg is.
Ook het batterijpakket bleef onaangeroerd, met een capaciteit van 80 kWh (74 netto), goed voor een WLTP-rijbereik van 460 kilometer. Reken echter in de praktijk op een goede 300 km – wij sloten onze testweek af met een gemiddeld stroomverbruik van 25,8 kWh, tegenover het normverbruik van 19,5 kWh. Daarbij moeten we wel opmerken dat we flink wat snelwegkilometers hebben afgehaspeld, wat altijd nefast is voor het verbruik en dus het rijbereik van een EV. Laden kan nog steeds met 7,4 kW enkelfasig (ongeveer 11,5 uur tot 100%), 11 kW driefasig (ongeveer 8 uur) of 150 kW aan een gelijkstroomsnellader (80 procent in 32 minuten).
Verdict
De facelift van de BMW iX3 volgt grosso modo die van de niet-elektrische X3, ook op het vlak van boordtechnologie en rijhulpsystemen. Technisch zijn er geen grote veranderingen te melden, waardoor het model zijn intrinsieke kwaliteiten behoudt.
Zoals vaak brengt de facelift wel een lichte prijsstijging – de iX3 staat nu in de catalogus met een basisprijs van 71.000 euro (tegenover 68.500 euro bij de introductie van het model begin vorig jaar) Daar staat wel een lichtjes uitgebreide standaarduitrusting tegenover, maar het maakt deze elektrische BMW toch flink duurder dan de Mercedes EQB, die met een vergelijkbaar vermogen 65.945 euro kost. En met wat opties zal het uiteindelijke prijskaartje echter eerder richting 80.000 euro gaan, zoals dat ook het geval was voor onze testauto.
View this post on Instagram
Verwante testen
22-11-2021
10 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!