- Score redactie 15.40 /20
In de jacht op de CO2-uitstoot schiet de hybridetechnologie de grote SUV’s te hulp. Met name de plug-intechnologie, met een groter zuiver elektrisch rijbereik, dat in het geval van deze nieuwe hybride X5 (zie ook Techniek op pagina 110) bijna verdrievoudigd is, van 31 naar 86 kilometer – volgens de NEDC-cyclus. Tegelijkertijd is de verbrandingsmotor voortaan een nobelere zes-in-lijn van drie liter, die duidelijk melodieuzer klinkt dan de 2.0-viercilinder die hij vervangt. In dit segment beschikt verder voorlopig alleen nog de hybride Porsche Cayenne over zes cilinders (maar dan in V-configuratie), terwijl ook de nieuwe Audi Q7 60 TFSIe, die we tegen het eind van het jaar mogen verwachten, een 3.0-V6 op benzine in het vooronder zal hebben. De overige dikke plug-inhybride SUV’s stellen zich tevreden met een vierpitter, op benzine voor de Range Rover (Sport) P400e en de Volvo XC90 T8 TwinEngine, of op diesel voor de Mercedes GLE 350de, die er ook nog tegen het eind van het jaar aankomt. Tot zover de concurrentie.
- Geslaagd en veelzijdig hybridesysteem
- Laag verbruik mogelijk (mits geregeld opladen)
- Groot elektrisch rijbereik
- Prestaties, aangename zescilinder
- Fiscaal aantrekkelijk voor zelfstandigen
- Comfort, luxueuze aankleding
- Absoluut gezien hoge prijs
- Lange laadtijd (beperkte interne lader)
- Verbruik op de snelweg
- Verlies aan laadvolume
- Geen zeven zitplaatsen meer mogelijk
- Onhandige afmetingen, gewicht
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!