Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën ë-C4 X (2023): Elektrisch buitenbeentje

Geschreven door Kevin Kersemans op

Bij Citroën vonden ze dat er nog ruimte was tussen de C4 en de C5 X, en dus werd het gamma uitgebreide met de C4 X… die bij ons enkel te krijgen is als volledig elektrische Citroën ë-C4 X. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Sinds de C4 Cactus heeft Citroën zijn eigenzinnigheid van weleer teruggevonden. Kijk maar naar de C5 X, die herinneringen aan de CX en de XM wil oproepen. Met de C4 X voegt het Franse merk nog maar eens een buitenbeentje toe aan zijn line-up. Technisch is de nieuwkomer gebaseerd op de C4 tout court – hij staat op hetzelfde CMP-platform en heeft ook dezelfde wielbasis van 2.670 mm.

Maar hoewel hij ook elders bestaat met een PureTech-benzinemotor of zelfs nog een BlueHDi-diesel onder de kap, wordt de C4 X in 14 Europese landen, waaronder het onze, enkel als EV ingevoerd. Dat betekent dus dat hij onder andere in België steevast met het voorvoegsel ë- door het leven gaat.

Koetswerk en afmetingen Citroën ë-C4 X

Met een totale lengte van 4,60 meter is de C4 X, met of zonder het prefix ë-, 24 cm langer dan de C4, maar hij onderscheidt zich vooral door de vorm van zijn koetswerk. De gewone C4 pakt ook wel uit met een bijzondere stijl, maar is uiteindelijk nog altijd gewoon een compacte middenklasser met een vijfde deur die dienstdoet als achterklep.

Zijn nieuwe naamgenoot met het achtervoegsel X laat zich echter moeilijker in een categorie onderbrengen, tenzij dan in de restcategorie van de cross-overs. De C4 X combineert namelijk de looks van een vierdeursberline met een fastbackachtige achterkant en verschillende stijlkenmerken van een SUV – een iets hogere bodemvrijheid en koetswerkranden en andere koetswerkaddenda in zwarte kunststof.

Terwijl de snuit van de C4 X, met de opgesplitste verlichting, vergelijkbaar is met die van de C4 (het nieuwe logo van Citroën is zelfs nog nergens te bespeuren...), is de achterkant met zijn aparte koffer duidelijk anders. De achterlichten zijn echter al even opvallend, en lopen aan weerszijden een stukje door in het achterspatbord.

Of het geheel geslaagd is, laten we aan ieders oordeel over, maar in ieder geval ziet de C4 X er een pak minder banaal uit dan de bij ons ooit kort verkrijgbare C-Elysée met zijn behoorlijk fantasieloze kont. Toch hebben dat in West-Europa weinig populaire kneusje en de nieuweling iets gemeen: ze zijn allebei ontworpen met andere markten dan de onze in het achterhoofd, met name Zuid-Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Al moge het duidelijk zijn dat de ë-C4 X en C4-X ook bij ons veel hogere ambities koesteren dan de C-Elysée.

>> Lengte: 4600 mm - breedte: 1800 mm - hoogte: 1520 mm

Interieur en kofferruimte Citroën ë-C4 X

Wie al eens in een huidige C4 of ë-C4 heeft gezeten, zal een vertrouwd gevoel bekruipen wanneer hij of zij achter het stuur van een ë-C4 X kruipt, want het dashboard is hetzelfde, inclusief de lade boven het handschoenkastje voor het opbergen van een laptop of tablet. Ons hoor je daar niet over klagen, want hoewel het nogal uitgebreid gebruikmaakt van harde kunststoffen, biedt het een moderne en opgeruimde indruk.

Ook hier is het instrumentenpaneel dus eerder minimalistisch, maar daardoor juist erg overzichtelijk – en bovendien is alle essentiële informatie erop terug te vinden. Een beetje een valse noot is echter het head-updisplay dat standaard is op de hoogste uitrustingsniveaus, maar er wat cheap uitziet – de gegevens worden niet op de voorruit geprojecteerd, maar op een plaatje van plexiglas. De ë-C4 X neemt trouwens de MyCitroën Drive Plus-infotainmentinterface over van zijn grotere broer, de C5 X.

In ieder geval is het interieur van de ë-C4 X een serene omgeving, met een goede geluiddemping en uiteraard de ondertussen bekende Advanced Comfort-stoelen die masserend en verwarmbaar kunnen zijn. Hoewel de ë-C4 X minder hoog is dan een SUV, staat hij toch een tikkeltje hoger op zijn poten dan een gewone berline, met als resultaat wel de hogere rijhouding die automobilisten tegenwoordig zo op prijs lijken te stellen.

Maar ook achterin is het goed toeven, tenminste – zoals gewoonlijk – op de twee buitenste plaatsen. De rugleuning vertoont een aangename helling en er is voldoende beenruimte. Passagiers van meer dan 1,80 meter zullen er echter lichtjes onderuit moeten zitten om niet met hun kruin tegen het plafond te schuren. De instap is wel opvallend vlot.

De koffer is met een volume van 510 liter ruim voor het segment, en bovendien is ze dankzij de regelmatige vormen makkelijk te benutten. De laadkabel kun je kwijt in een vak onder de laadvloer. Het laadvolume kan worden uitgebreid (tot 1.360 liter) dankzij de standaard in twee ongelijke delen neerklapbare achterbankrug, die in de duurste versies ook een skiluik bevat. Wel is de koffer gezien de korte, schuine achterklep natuurlijk minder goed toegankelijk dan die van de C4 met zijn grote achterklep.

Specificaties en prestaties Citroën ë-C4 X

Logischerwijs neemt de ë-C4 X het aandrijfgeheel van de ë-C4 over, bestaande uit een batterij en een elektromotor van respectievelijk 50 kWh en 136 pk (en 260 Nm). Inderdaad, het feit dat het om een volledig nieuw model gaat, betekent dus niet dat de ë-C4 X van bij het begin recht zou hebben op de ondertussen opgewaardeerde versie van dat aandrijfgeheel (met een batterijcapaciteit van 54 kWh en een vermogen van 156 pk) zoals we dat sinds kort onder meer in de DS 3 E-Tense, de Jeep Avenger of de Peugeot e-2008 terugvinden.

“Een nieuw model laat zich nu eenmaal niet van vandaag op morgen ontwikkelen”, vertrouwde de productverantwoordelijke van de ë-C4 X ons toe, “en toen we ermee begonnen, was er nog geen sprake van de krachtigere versie. Maar op termijn zal die er ook wel komen, en zou het zelfs kunnen dat beide vermogensversies in dit geval naast elkaar zullen blijven bestaan.” Wanneer dat zal zijn, wist (of wilde) hij ons echter nog niet te vertellen.

Hoe dan ook laat de ë-C4 X met het aandrijfgeheel waar hij het dus voorlopig mee moet stellen, een acceleratietijd van 10 seconden rond optekenen om van 0 naar 100 km/u te sprinten, al moet je daarvoor wel de Sport-stand ingeschakeld hebben. De topsnelheid bedraagt in diezelfde rijmodus 150 km/u, in Normal is die beperkt tot 130 km/u en in Eco zelfs tot 95 km/u...

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Citroën ë-C4 X

Het WLTP-normverbruik bedraagt afhankelijk van de versie 15 tot 15,4 kWh/100 km, terwijl Citroën een rijbereik van 360 km opgeeft. Een eenfasige boordlader van 7,4 kW is standaard, voor een driefasig exemplaar van 11 kW moet je bijbetalen. Snelladen kan tot 100 kW, waarbij een lege batterij op een half uurtje kan worden opgeladen tot 80%. Aan een wallbox of laadstation neemt het volledig opladen een vijftal uur in beslag, voor een eenfasige laadbeurt aan 32 ampère zou dat ongeveer zeven en een half uur moeten zijn.

Rijgedrag Citroën ë-C4 X

De ë-C4 X is niet wat we zouden omschrijven als een driver's car. Hij is eerder een comfortabele cruiser. Met dank natuurlijk aan zijn Advanced Comfort-ophanging met hydraulische aanslagpunten voor de schokdempers die je bijna over de weg doen zweven. Het weggedrag blijft daarbij gezond, zonder dynamisch te zijn. Ter vergelijking reden we ook even kort met de bij ons dus niet verkrijgbare benzineversie en die was wel iets lichtvoetiger, wat natuurlijk logischer is gezien het lagere gewicht. Al valt dat van de ë-C4 X voor een batterij-elektrische auto best mee (rijklaar minder dan 1.700 kilo).

En als je van de elektrische versie in de benzinevariant overstapt, lijkt het geluid van de driecilinder wel erg aanwezig. Het stuur is in alle gevallen aan de lichte kant en het lijkt ook alsof je een kleine weerstand moet overwinnen om de rechtuitstand te verlaten. Dat zet echter niet echt een domper op het rijplezier, dat het toch sowieso moet hebben van de zachtheid en het comfort dat je ervaart, a fortiori in de volledig elektrische versie, waarin je zowel in de stad als op de snelweg geniet van de stilte aan boord en van de schokvrije aandrijving. En ondanks het vermogen van 'slechts' 136 pk voelt de ë-C4 X nooit echt aan als een slak in het verkeer.

Belgische prijs Citroën ë-C4 X

In België telt het gamma van de ë-C4 X drie uitrustingsniveaus: Feel, Shine en Shine Pack, die respectievelijk 39.100, 40.410 en 42.550 euro kosten – waarmee hij dus nauwelijks meer kost dan de ë-C4 met vijf deuren. De optielijst is relatief beperkt en bevat enkele packs waarvan de beschikbaarheid en de prijs afhangen van het uitrustingsniveau.

Naast de zes koetswerkkleuren kunnen klanten ook nog een Color Pack kiezen, voor enkele koetswerkaccenten in kleur, evenals verschillende 'interieursferen'. Wat de lichtmetalen 18-duimwielen betreft, is er slechts één model beschikbaar voor de elektrische versie.

>>> Overzicht Belgische prijzen Citroën ë-C4 X

Citroën ë-C4 X – verdict AutoGids

De C4 X is een originele aanvulling van het Citroën-gamma die met zijn vierdeurskoetswerk vooral bedoeld is voor meer zuiderse markten, maar die wellicht bij ons ook wel wat klanten zal kunnen verleiden. Of de beslissing om hem bij ons uitsluitend als volledig elektrische ë-C4 X aan te bieden, de juiste is, valt nog af te wachten, maar voor een EV biedt die alvast een geslaagde eerste indruk. Al moet je natuurlijk wel houden van het typische Citroën-wegcontact, waarvan wellicht niet iedereen fan zal zijn.

 

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 x

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker