Dat de Volkswagen Golf in juni 2021 de bestverkochte auto was in Europa, is geen verrassing. En dat de Tesla Model 3 bovenaan in het klassement van de elektrische auto’s staat, zal ook weinig wenkbrauwen doen fronsen. Verrassender is echter dat de Amerikaan de tweede plaats opeist in de absolute ranglijst, tussen de Golf en de Dacia Sandero, die het podium vervolledigt. En de Volkswagen ID.3? Van die ‘elektrische Golf’ werden er drie keer minder verkocht dan van de Tesla Model 3!
Stadsauto’s doen het goed
Het klassement van de Europese verkoop voor juni 2021 wordt dus gedomineerd door een compacte middenklasser en een gezinsberline: van de Volkswagen Golf werden 27.247 exemplaren ingeschreven, van de Tesla Model 3 25.697. Maar het gros van de overige modellen in de maandelijkse top tien zijn stadsauto’s, met zes vertegenwoordigers, te beginnen bij de Dacia Sandero, die met 22.764 exemplaren de derde plaats bezet. Verder vinden we in de top tien de Renault Clio (4e plaats), de Fiat 500 (5e), de Toyota Yaris (6e), de Opel Corsa (8e) en de Volkswagen Polo.
De Volkswagen ID.3, die werd aangekondigd als de toekomstige nieuwe nummer één onder de EV’s, kan met slechts 7.040 ingeschreven exemplaren – tegenover 6.347 voor de ID.4 en 6.011 voor de Skoda Enyaq, zijn ‘technische klonen’ – geen uitzonderlijke commerciële resultaten voorleggen. Er is met andere woorden nog werk aan de winkel voor Volkswagen om de aura van Tesla te evenaren.
Heropleving, maar…
De cijfers van JATO laten logischerwijs een heropleving van de markt zien in vergelijking met 2020. Maar met 1,27 miljoen verkochte auto’s in juni 2021 vertoont de Europese markt nog altijd een globale achterstand tegenover dezelfde maand in 2019 (1,47 miljoen) en 2018 (1,6 miljoen). Ook over heel het eerste semester van 2021 ligt de globale verkoop weliswaar 27 % hoger dan in 2020, maar nog altijd 23% lager dan in 2019.
>>> Lees ook - Europa wil geen verbrandingsmotoren meer vanaf 2035
Onzekerheden en tekorten
Dat is nu al enkele maanden het geval. Die terughoudendheid van de markt van nieuwe personenwagens laat zich grotendeels verklaren door drie factoren: de veel langere leveringstermijnen, het tekort aan elektronicachips en de onzekerheden omtrent de toekomst van benzine- en dieselmodellen, terwijl EV’s nog altijd duur zijn en de laadinfrastructuur nog altijd ontoereikend is. Waarschijnlijk zal de huidige trend dus aanhouden in de tweede helft van het jaar, ook al heeft de Europese Unie nu beslist dat het in 2035 afgelopen is met de verkoop van verbrandingsmotoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!