De in 2014 gelanceerde zesde generatie Ford Mustang stak de Atlantische Oceaan over om door het officiële Ford-netwerk in Europa te worden verkocht. Er werden twee motoren aangeboden: de traditionele atmosferische 5.0 'Coyote' V8 en een wat goedkopere (vooral qua belastingen!) 2.3 4-cilinder Ecoboost, die ook te vinden is in de laatste Focus RS en de huidige Focus ST. Helaas, deze kleine drukgeladen motor wist de Europeanen niet te verleiden en verwijnt daarom uit de catalogus op ons continent.
Go big or go home
Een Ford Mustang kopen, in Europa of elders, is in de eerste plaats een beslissing uit passie. En passie voedt zich niet met halve maatregelen. Dus als je dan toch voor een legendarische Amerikaanse musclecar valt, kun je het net zo goed volgens het boekje doen en kiezen voor een goede oude V8! Dat is in feite waar de meeste Europese klanten aan hebben gedacht als ze keken naar de Ecoboost-Mustang. Hoewel de 2.3 turbo uit de vorige - en voorlopig laatste - Focus RS geen gebrek heeft aan argumenten en (aantrekkings)kracht, mist hij ziel in vergelijking met een gulzige en brullende V8!
De Mustang, die oorspronkelijk voor Noord-Amerika is ontworpen, vergt een aantal technische aanpassingen om in Europa te worden gehomologeerd en verkocht, hetgeen voor Ford extra kosten met zich brengt. Gezien de kosten die verbonden zijn aan de invoer van de Mustang in onze contreien en de noodzaak om een zeker "evenwicht" tussen effectieve marge en CO2-kosten te respecteren, werd bijgevolg besloten alleen de modellen te behouden die met een V8 zijn uitgerust.
GT of Mach 1
In België heeft de klant nu de keuze tussen de GT (vanaf 48.650 €) of de Mach 1 (vanaf 61.150 €). De eerste heeft een 449 pk sterke 5.0 V8, terwijl de tweede dezelfde motor heeft maar dan opgepompt tot 460 pk, met in beide gevallen de keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 10-versnellingsbak.
Hoewel Ford de naam Mustang een beetje bezoedelt met de Mustang Mach-E elektrische SUV, die enkel de naam krijgt uit marketingredenen, en heeft aangekondigd dat het in Europa vanaf 2030 enkel EV's zal aanbieden, is het geruststellend om te zien dat er in het blauwe ovaal nog een beetje passie en medeleven over is voor fans van sportwagens op Amerikaanse leest! Maar voor hoelang nog?
Update 09/03: de Belgische cijfers
In België verkoopt Ford in een normaal jaar (lees: zonder modelveranderingen) 55% EcoBoost-Mustangs en 45% V8-Mustangs, terwijl er in het VK slechts 15% van het marktaandeel naar de viercilinder turbo gaat. Het bewijs dat onze fiscaliteit heel wat impact heeft. En dat de Belgen niet enkel een Mustang kopen voor zijn dikke V8, maar ook voor zijn sportieve looks!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!