Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai H-1 People 2.5 CRDi (2019) - facelift getest

Geschreven door Steven Appelmans op

Onbekend maakt onbemind. Waarmee je meteen weet waarom de Hyundai H-1 zo weinig te spotten valt op onze wegen. Of de facelift daar iets gaat aan veranderen? AutoGids doet de test met de People 2.5 CRDi.

Prijs
NB

Concept

Hyundai heeft de People-variant van de H-1 langs de plastisch chirurg gestuurd voor een verkwikkende schoonheidsoperatie. Die facelift heeft niet zo gek veel om het lijf, al volstaan de veranderingen wel op het bestelbusje relevant te houden. Dan hebben we het niet zozeer over de zogeheten Cascading Grille, zoals de Hyundai-designers die karakteristieke neus graag omschrijven.

Wel over de motorupdate. De 170 pk en 441 Nm sterke en aan een vijftrapsautomaat gehangen 2.5 CRDi komt nu ook met het 6d Temp-certificaat. En ook over de extra aankleding, waarmee Hyundai de H-1 People wat meer wil doen opschuiven richting VIP-busje. Er is dan ook wat meer luxe voorhanden, zoals stoelverwarming voor de passagier of de weergave van de achteruitrijcamera op het nieuwe aanraakscherm.

Hyundai H-1 People

Rijgedrag

Niet zo gek veel. Nu zorgen dat nieuwe rooster en die hertekende bumpers er niet alleen voor dat de H-1 People wat meer aansluit bij de algemene stijl van de Hyundai-familie, maar ook dat het personenbusje er een stuk moderner bijstaat. Maar het mocht wat meer zijn. Qua uitrusting, bediening en luxe blijft de Hyundai de concurrentie immers achterna hollen. Jammer, want rijden doet de H-1 People uitstekend. Met dank aan de uitstekende stuurinrichting en de bekwame multilinkophanging achteraan.

Zelden hebben we met een opgewaarde camionette getoerd die zich zo vrank en vrolijk op een bochtencombinatie wierp. Koetswerbewegingen worden netjes onder controle gehouden, het stuur communiceert luid en duidelijk waar de voorwielen heenwillen en het onderstel toont zich progressief en meegaand als het wat sneller gaat. Nu is "sneller" relatief. Hoewel de 2.5 CRDi-dieselmotor 170 pk en 441 Nm in de strijd gooit, heeft de H-1 People 14,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te versnellen, terwijl de topsnelheid blijft hangen op 180 km/u. Al stoorden we ons onderweg enkel aan de wat sloom reagerende vijftrapsautomaat, de enige valse noot in een voorts competent mechanisch geheel.

Nu goed, je doet het niet voor de prestaties. Je koopt een Hyundai zoals de H-1 People vooral voor de ruimte, voor de acht zitjes en de riante koffer. Zelfs met alle plaatsen bezet, houd je nog steeds 842 liter aan bagagevolume over. De modulariteit mag iets beter en het interieur wat luxueuzer. We kwamen niets tekort, neen. Navigatie in combinatie met een aanraakscherm van 7 duim, airco en cruise control, het zit allemaal op en aan de H-1, alleen volgt de Look & Feel niet. Die is ergens blijven hangen begin 2000. Zonde.

Verdict

Niet meer dan een verplicht nummertje, deze facelift. Hyundai bracht de 2.5 CRDi weer up-to-date, alleen vergaten ze de ouderwetse automaat te vervangen door een recenter exemplaar. En het mooi in lijn met het personenwagengamma gebrachte koetswerkdesign oogt dan wel strakker, binnenin kan de People zijn jarenlange staat van dienst maar moeilijk verbergen. Voor 35.000 euro mocht het ons net iets chiquer.

Dat neemt niet weg dat deze H-1 People een uitstekend rijdende bestelbus blijft waaraan de veelrijder veel plezier zal beleven. Jammer dat de facelift die meer dan degelijke basis niet extra ondersteunt, want het potentieel is er zeker en vast.

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai H-1 People

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker