- Score redactie 16.00 /20
Hoewel Hyundai zich intussen in alle marktsegmenten heeft weten te manifesteren, had het merk nog nooit een sportieveling in zijn rangen die in staat was om te rivaliseren met de grote referenties in het segment van de hot hatches. Gesterkt door overwinningen in het WRC (voorlopig echter wel nog zonder wereldtitel) pakt de Koreaanse constructeur nu uit met zijn eerste echte sportieveling: de i30 N. Met
de N van Namyang, het Koreaanse R&D-centrum van Hyundai. Maar ook van Nürburgring, het beruchte Duitse circuit, waar de producten met het nieuwe N-achtervoegsel hun afstellingen verfijnen.
Hyundai biedt twee versies van zijn i30 N aan. Om beginnen is er de ‘gewone’ i30 N, die 250 pk ontwikkelt. Deze basisversie blijft net onder de grens van 30.000 euro – een drempel die zijn concurrenten tegenwoordig vlotjes overschrijden. Daarnaast is er de i30 N Performance Pack, die 4.000 euro meer moet kosten, maar in ruil daarvoor 25 pk extra biedt, naast een zelfsperrend differentieel tussen zijn aangedreven voorwielen en velgen van 19 in plaats van 18 duim.
- Verhouding prijs-kwaliteit, prijs-prestaties
- Efficiënt dynamisch weggedrag
- Temperamentvolle sportieveling
- Volledige standaarduitrusting
- Veel instelmogelijkheden
- Hoog gewicht
- Klassiek ogend interieur
- Snel oplopend verbruik
- Geen automaat mogelijk
- Remmen niet gemaakt voor intensief circuitgebruik
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!