Bij de ontwikkeling van het elektrische E-GMP platform heeft Hyundai het onderste uit de kan willen halen van deze technologisch geavanceerde architectuur. Naast de Ioniq 5 en de Kia EV6 - en binnenkort ook de Genesis GV60 - is Hyundai van plan om het gamma van de Ioniq flink uit te breiden, naar het voorbeeld van de Volkswagen ID-reeks. Het eerst op de radar: een compacte SUV als ervanger voor de elektrische Kona.
Het E-GMP-platform zou profiteren van de voordelen van een 800V-architectuur die ultrasnel laden met 240 kW en V2L-functionaliteit (Vehicle to Load) mogelijk maakt, waardoor de auto een energiebron wordt voor het aandrijven van apparaten, enz. Bovendien biedt de E-GMP een hoge connectiviteit en de mogelijkheid van software-updates op afstand via het OTA-principe (Over The Air).
De kleinste in een grotere reeks
De nieuwe Ioniq 2, 3 of 4 zou worden gepositioneerd onder de huidige Ioniq 5 en zou deel uitmaken van een reeks die binnenkort de Ioniq 6 sedan zal omvatten die voor eind 2022 is gepland en de toekomstige Ioniq 7 middelgrote SUV die in 2024 zal verschijnen.
Die compactere Ioniq zou worden gepositioneerd tegenover de voorlopers van het segment, de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, terwijl zijn waarschijnlijke "klassieke" berlineversie zou concurreren met de Peugeot e-208, Opel Corsa-e en de toekomstige Renault 5 elektrische auto. En niet te vergeten het drieluik van de Volkswagen-groep, waarvan het eerste exemplaar werd voorgesteld in de vorm van een conceptauto met de Volkswagen ID Life.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!