De designrevolutie van de Hyundai Tucson liet zich al voorspellen, want de Vision T-conceptcar van 2019 toonde in feite al wat we mochten verwachten met deze generatie van de compacte SUV. De verrassing zit eerder in hoe weinig er is veranderd tegenover de conceptversie. Hij heeft een opvallend silhouet gekregen met een lange motorkap en korte overhangen. Een nieuwe geometrische tekenmethode zorgt voor de opvallende lijnen en vormen in het koetswerk.
Het leukste detail is wel de dagrijverlichting die perfect zit ingewerkt in de grille en dus onzichtbaar is met de lichten uit, terwijl de achterlichten verbonden zijn door een lichtbalk over de hele breedte van de auto, zoals de mode is tegenwoordig. Iets hoger valt er nog een detail op, of eigenlijk net niet: de achterruitenwisser. Die lijkt niet aanwezig, maar zit eigenlijk verstopt onder de dakspoiler om het design van de Tucson niet te onderbreken.
Vloeiend en modern
Ook het interieur krijgt een grondige renovatie, met vloeiende zilveren lijnen die de hele cabine verbinden, van de achterdeuren tot aan de middenconsole. Die laatste is prominenter naar voor gebracht en bestaat nu volledig uit aanraakpanelen, met een display van 10,25 inch en capacitieve knoppen voor de klimaatcontrole. Geen fysieke knoppen, dus, maar gelukkig wel nog een rechtstreekse bediening, die volgens Hyundai minstens even gemakkelijk en veilig moet zijn.
Links van de middenconsole kijk je op een 8 tot 10,25 inch groot tellerdisplay, dat expres wat lager zit gemonteerd en geen overkapping heeft om een beter zicht naar voor te bieden. De modellen met een automaat hebben nu geen versnellingspook meer, maar knoppen om de juiste stand te kiezen. De interieurbekleding kan bij elk uitrustingsniveau met elke kleur samengesteld worden, terwijl de airco nu in drie zones en deels met indirecte ventilatieroosters werkt om het interieur te koelen of te verwarmen zonder dat de lucht rechtstreeks op de inzittenden hoeft te blazen. Tenslotte zit de Tucson natuurlijk propvol met de nieuwste veiligheidssystemen, zowel passief als actief, met bijvoorbeeld een centrale airbag in de bestuurderszetel om inzittenden niet tegen elkaar te laten botsen in het geval van een zijdelingse aanrijding.
Gegroeid
De vierde Tucson is een stukje gegroeid, hij meet nu 4.500 mm (+20 mm) lang, 1.865 mm (+15 mm) breed en 1.650 mm (+5 mm) hoog, met een wielbasis van 2.680 mm (+10 mm). Gelukkig leveren die toegenomen afmetingen ook wat extra binnenruimte op, met een mooie 26 mm extra beenruimte voor de passagiers achterin en een koffer die ook een stukje groeit tot 620 liter, of zelfs 1.799 liter met de achterbank plat (afhankelijk van de aandrijflijn).
Drie soorten hybride
Net zoals de Ford Kuga kan je de nieuwe Hyundai Tucson met drie soorten hybride aandrijflijnen krijgen, naast de gewone benzines en diesels. De details en de lancering van de plug-in hybride zijn voor later, maar de zelfladende hybride vertrouwt alvast op een combinatie van de 1.6 T-GDi-benzinemotor en een elektromotor van 44,2 kW (60 pk) voor een totaal vermogen van 230 pk. De batterij van 1,49 kWh zit onder de achterbank verwerkt. De aandrijving verloopt via een zestrapsautomaat en je kan de Tucson Hybrid desgewenst ook met vierwielaandrijving krijgen.
De mild hybride Tucson met een starter-generator op 48 V is te krijgen in drie varianten: de 1.6 T-GDi-benzine met 150 of 180 pk en de 1.6 CRDi-diesel met 136 pk. Verder kan je dezelfde motoren ook krijgen zonder elektrisch hulpje met vermogens van respectievelijk 150 en 115 pk. Qua transmissies heb je de keuze tussen een 'intelligente' manuele zesbak met clutch-by-wire en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Prijzen volgen later, maar verwacht een iets hoger tarief vergeleken met zijn voorganger.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!