Detailtests / Land Rover Defender 110 P400e: Erfgoed onder spanning
Voor hardcore nostalgici van de oude Defenders met hun ‘aristocraterige’ charmes is de plug-inhybride evolutie van de nieuwe generatie weinig interessant. Voor belastinggevoelige zelfstandigen al evenmin. Maar wie kan dan eigenlijk nog vallen voor de kwaliteiten – en gebreken – van deze door elektriciteit ondersteunde afstammeling?
- Score redactie 16.18 /20
Een ander tijdperk, een ander publiek. De new Defender is een hit. In 2021 is zijn verkoop met 70 procent gestegen ten opzichte van 2020 (statistieken van eind oktober), zodat hij zich nu al heeft opgewerkt tot bestverkochte model in het gamma van Jaguar-Land Rover. Zelfs de kleine Evoque doet het niet (langer) beter. Kanttekening hierbij is dat de nieuwe generatie, na 25 jaar afwezigheid, opnieuw de oversteek heeft gemaakt naar de VS, een markt die een carrière kan maken of kraken. Maar om ook zijn kansen in Europa te gaaf houden heeft Land Rover geen andere keuze dan al zijn modellen te elektrificeren, zelfs zijn Defender.
Voorlopig kun je in het gamma nog niet om de drie liter grote diesel- en benzinekrachtbronnen heen, om nog maar te zwijgen van de 5.0-V8, maar hun dagen zijn geteld. De Britse bazen van het merk kijken volop vooruit en werken nu al aan een toekomstige volledig elektrische Defender, maar in afwachting daarvan moet de hybride P400e het ecologische geweten van Land Rover en zijn klanten sussen. Een zeer recent concept voor de Britten, maar blijkbaar hebben ze het al goed onder de knie.
Foto’s: Quentin Champion
- Zeer performante P400e
- Evenwicht rijcomfort-dynamiek
- Interessant verbruik indien goed gebruikt
- Offroaden in stilte
- Minder praktische koffer
- Remmen bij actieve rijstijl
- Totaalprijs
- Verbruik met lege batterijen
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands