Concept
De nieuwe, luxueuze en braaf ogende Land Rover Defender is misschien wel een doorn in het oog van de hardcore fanatiekelingen die zweren bij hun werkpaard zonder franjes of poespas, maar verkopen doet het ding wel. In alle comfort op het asfalt rijden, wetende dat je machine capabel is om zowat elke berg te beklimmen en elke gracht te trotseren, spreekt blijkbaar een breder publiek aan dan een ouderwetse terreinwagen die liever naast de weg rijdt dan erop en dat ook duidelijk laat merken. Wie had dat gedacht?
Maar nu is er nog een tweede model dat breekt met de tradities van het verleden: een heuse plug-in hybride. Een verplicht nummertje, Jaguar Land Rover is intussen volop bezig met het Reimagine-herlanceringsplan van CEO Thierry Bolloré, waarbij Jaguar al in 2025 enkel nog elektrische wagens zal bouwen. Land Rover volgt op een afstandje en zal naast enkele nieuwe EV’s ook nog modellen ontwikkelen met verbrandingsmotoren. Om de CO2-uitstoot van die wagens voldoende laag te krijgen (vergeet de CO2-targets van de EU en de bijhorende monsterboetes niet), breidt het plug-in hybride gamma van Land Rover dus gestaag uit: na de grote Range Rover, de Evoque en de Discovery Sport, is hier nu dus de Defender P400e als oplaadbare hybride.
De Land Rover Defender P400e combineert een 2-liter benzinemotor van 300 pk met een 143 pk sterke elektromotor die aan de versnellingsbak hangt, voor een totaal van 404 pk en 640 Nm. Daarmee is de stekker-Defender een snelle jongen, met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. Uit een dikke batterij van 19,2 kWh puurt de Defender P400e amper 43 km aan theoretische autonomie, in de praktijk mag je dus al blij zijn met 30 km. Efficiënt is anders, met een gecombineerde CO2-uitstoot van minstens 74 g/km (WLTP) valt de plug-in hybride Defender ook uit de boot voor een gunstig fiscaal tarief in ons land. De meerwaarde van deze geëlektrificeerde variant ontsnapt ons dan ook.
Rijgedrag
Tot zover de theorie. We mogen kennismaken met de Land Rover Defender P400e op en langs de dorpjes rond Les Comes, een offroadparadijs op een dik uurtje van Barcelona, waar Land Rover een Experience Center heeft neergepoot. Het landgoed heeft meer dan 70 km aan onverharde paden op 550 hectare aan heuvellandschap, met veel steile beklimmingen en natuurlijk ook dito afdalingen. Het eerste deel van de testrit verloopt echter op het asfalt, waar de stekker-Defender zich net zo comfortabel toont als de andere varianten, maar dan met die extra geruisloze dimensie van een (deels) elektrische auto. Bij rustig rijgedrag kan je de batterijen hun werk laten doen, moet je iets vlotter optrekken, dan springt de benzinemotor al snel bij. 143 elektrische pk's op een gewicht van 2,6 ton is dan ook niet overbemeten.
Na de korte route op het asfalt is het tijd voor het ruigere werk. Land Rover beweert dat de Defender PHEV net zo capabel is als zijn broertjes op benzine of diesel, wij durven bijna te zeggen dat hij zelfs béter is om de rotsen en losse stenen van Les Comes te overwinnen. Dat komt dankzij zijn elektromotor, die een veel preciezere dosering toelaat van het vermogen en koppel om de tractie te maximaliseren zonder stil te vallen of de wielen te laten spinnen. Bovendien is er ook op de hybride Defender een low-range versnellingsbak aanwezig voor nog meer controle met het rechterpedaal.
Bij de afdalingen kan de elektromotor dankzij zijn regeneratiefunctie ook meer afremmen en zo de snelheid onder controle houden met de Hill Descent Control, een zegen voor de minder ervaren terreinrijder. Het enige compromis dat de oplaadbare variant moet maken, is dat hij enkel als langere 110 te bestellen valt vanwege de extra ruimte die het batterijpakket en alle bijhorende systemen innemen. Zelfs het meergewicht valt mee: vergeleken met de diesel moet je zo’n 180 kilo extra rekenen, de V8 is zelfs zwaarder dan de P400e. Wat niet wegneemt dat elke nieuwe Defender wel op dieet zou mogen...
Ons verdict
Er bestaat geen twijfel over dat de Land Rover Defender P400e met stekker enkel in het leven is geroepen om de gemiddelde CO2-uitstoot van het model naar beneden te trekken, want een echte meerwaarde biedt hij niet. Ja, je kan er een kort stukje emissieloos mee rijden, maar zijn range is te beperkt om echt nuttig te zijn en zijn CO2-uitstoot is te hoog om in aanmerking te komen voor een fiscaal voordeel. Bij het offroaden merkten we een klein voordeel dankzij de extra controle van een elektromotor, maar nog beter zou een volledig elektrische Defender zijn. Iets waar Land Rover al hardop over droomt...
- Elektrisch rijden op korte afstanden of in de stad
- Net zo aangenaam op de weg...
- ... als op het onverharde
- Beperkte EV-autonomie
- Geen fiscaal voordeel
- Giga-gewicht (maar niet enkel voor de PHEV)
Verwante testen
01-07-2020
25In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!