Lynk & Co, een dochteronderneming van Geely, het moederbedrijf van Volvo en Polestar, heeft zijn eerste model in Europa gelanceerd: de Lynk & Co 01 HEV of PHEV. Een (oplaadbare) hybride die beschikbaar is als maandelijkse huur en die je online kan bestellen. De Scandinavische constructeur heeft zijn klanten gewaarschuwd dat de leveringen enkele maanden vertraging zullen oplopen, als gevolg van het tekort aan elektronische chips en het succes van de auto.
15.000 reserveringen
Terwijl Lynk & Co dit jaar rekende op 9.000 reserveringen voor Europa, heeft het Zweedse merk na amper 5 maanden bijna 15.000 "bestellingen" ontvangen, wetende dat de reserveringslijsten slechts voor 5 landen waren opengesteld: Duitsland, België, Italië, Nederland en Zweden.
Dit succes, dat de door de beoogde doelen ruimschoots overtreft, draagt nog bij aan de vertragingen als gevolg van het tekort aan elektronische onderdelen dat de automobielindustrie nu al enkele maanden teistert.
Geen showrooms
De Belgische CEO van Lynk & Co heeft besloten de verkoop op een vernieuwende manier aan te pakken. Naast de traditionele aankoopoptie zet het merk vooral in op een maandelijkse huurformule, maar de auto is hoe dan ook enkel online te bestellen.
Door een Lynk & Co 01 PHEV te reserveren, word je lid van de 'club'. Die club telt dus momenteel ongeveer 15 000 leden die worden aangetrokken door de mogelijkheid om een moderne, plug-in hybride auto te huren voor een vaste huurprijs van 500 euro, alle kosten inbegrepen, met het recht om onder te verhuren aan familie, vrienden of andere Lynk & Co-leden volgens het autodeelplan van het merk. Een vernieuwend concept dat boven verwachting verleidelijk is.
>>> Modellen en prijzen voor Lynk & Co in België
Noodzakelijke groei
Lynk & Co is zich bewust van de belangen die met dit "succes" zijn gemoeid en zal snel en goed moeten groeien om dit extra aantal klanten te kunnen beheren. Het bedrijf zal meer dan 500 mensen in dienst nemen om het huidige Europese personeelsbestand, dat uit een honderdtal werknemers bestaat, aan te vullen. Want met zijn "goedkope", flexibele en open verhuurformule zal Lynk & Co een onberispelijke klantenservice moeten bieden, cruciaal om de klanten tevreden te houden en dit nieuwe type mobiliteit gemeengoed te kunnen maken.
Het is interessant vast te stellen dat een poging tot Chinese invasie - zij het onder een Zweedse vlag en onder leiding van een Belgische baas - voor één keer heeft geleid tot een concrete belangstelling die veel groter is dan verwacht. Na het bemoedigende begin van het Chinese MG is er nu dus een tweede goede voorbeeld voor China. Vooral omdat Lynk & Co niet de rechtstreekse concurrentie is aangegaan met de gevestigde waarden uit Europa of Azië, maar door zijn eigen weg te kiezen en zo een nieuw publiek aan te spreken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!