Concept
Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Rüsselsheim’: het is een claim die we tijdens deze prototypetest van de nieuwe Opel Astra ontelbare keren te horen krijgen. De naam ‘Peugeot 308’ valt daarbij geen enkele keer. Nochtans zijn de Duitser en de Fransman voortaan zustermodellen, en delen de twee hun platform en aandrijflijnen. Zoals we dat eerder zagen bij onder meer de Corsa/208, de Mokka/2008 en de Grandland/3008.
De dynamische lancering van de nieuwe Opel Astra staat pas voor november ingepland. Officieel zijn deze prototypes ‘voor meer dan 80 procent’ klaar, maar wel alleen wat de rijdynamiek betreft. Naar afwerking, materiaalgebruik en kwaliteitsindruk mogen we in deze fase nog niet kijken,
Wat Opel ook al communiceert, zijn de afmetingen van de nieuwe Astra. Generatie zes is met zijn 4.374 millimeter slechts 4 millimeter langer dan de uitgaande generatie, maar wel 51 millimeter breder én 15 millimeter lager, om hem duidelijk van de cross-overclub te onderscheiden. Ook opvallend is dat de voorste overhang met 54 millimeter is ingekort om de wielen verder naar de hoeken te duwen – de wielbasis neemt toe met 13 millimeter.
Het koffervolume van de nieuwe Opel Astra groeit van 370 liter tot 422 liter met de achterbank rechtop, de kofferklep (van licht thermoplastic) krijgt een iets bredere opening en de koffervloer kan voortaan op twee hoogtes worden geplaatst. Alles samen geeft dat een auto die vooral meer bagageruimte heeft en iets breder lijkt in het interieur, maar ook niet opvallend ruimer is geworden op de achterbank.
Rijgedrag
Voor de lancering staan er vijf motorversies paraat: een drukgevoede 1.2-driecilinder met 110 of 130 pk, een 1.5-turbodiesel met 130 paarden en twee plug-inhybrides op basis van een 1.6-turbobenzine. Gekoppeld aan een accupakket van 12,4 kWh en een elektromotor die tot 110 pk produceert, resulteert dat in systeemvermogens van 180 of 225 paarden. Wij mogen de Opel Astra PHEV 180 aan de tand voelen.
Dat dit plug-inhybride geheel van PSA zich discreet van zijn taak kwijt, weten we al van eerdere tests. Motor en versnellingsbak zijn goed op elkaar afgestemd, terwijl de elektromotor voor de nodige boost zorgt bij hernemingen. Beide krachtbronnen zitten samen onder de motorkap en werken op de vooras, die redelijk goed met het vermogen overweg kan. Het EMP2-platform, dat in zijn derde evolutie meer dan 50 procent nieuwe onderdelen heeft, geeft de set-up namelijk extra stijfheid.
De nieuwe Opel Astra vindt hoe dan ook een beter compromis tussen comfort en stabiliteit dan zijn voorganger, hoewel er ook ditmaal geen adaptieve schokdempers voorhanden zijn. “Een budgetkwestie,” geven ze in Rüsselsheim toe, “omdat de klanten matrix-ledkoplampen verkiezen boven een instelbare ophanging".
Verdict
De claim ‘ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Rüsselsheim’ heeft vooral betrekking op het design en het interieur van deze nieuwe Opel Astra, terwijl de mechaniek in de eerste plaats softwarematig wordt aangepast om de Franse herkomst te maskeren. De ophanging van de nieuwe Astra vaart in elk geval bij, voor de rest houden we onze mening nog even in beraad tot we de definitieve productieversie kunnen testrijden.
In dit artikel : Opel, Opel Astra
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!