- Score redactie 14.64 /20
De elektrificering van het autolandschap is nu wel definitief ingezet. De strategie van Peugeot om een nieuw model meteen te lanceren met verschillende aandrijfmodi – benzine, diesel én volledig elektrisch – zal de volgende jaren wellicht veel navolging krijgen. De Fransen huldigen daarbij het principe dat klanten nog altijd het recht hebben om te kiezen voor het type wagen dat hen het meest bevalt én binnen hun budget past. Want je kunt er niet naast dat de elektrische e-208 bijna dubbel zoveel kost als de basisversie op benzine. Al is dat volgens Peugeot relatief wanneer je de ‘total cost of ownership’ (TCO) over meerdere jaren gespreid bekijkt, waarbij naast de aanschafwaarde ook alle gebruikskosten in rekening gebracht worden. Dan zouden versies met een verbrandingsmotor of een elektromotor haast even betaalbaar uitvallen.
In ieder geval wacht de nieuwe 208 een zware opdracht. In de eerste plaats moet hij een stevige familietraditie verderzetten die in de jaren tachtig van vorige eeuw begon met de iconische 205. Daarnaast moet hij opboksen tegen een loodzware concurrentie in het B-segment, dat ook in volle transitie is met nieuwe aandrijfmodi – waarvoor dus die 100 procent elektrische e-208 werd ontwikkeld. Maar eerst nemen we de versie met de traditionele, handgeschakelde 1,2-literbenzinemotor (100 pk) onder de loep.
- Geslaagd design
- Pittige motor
- Rijplezier
- Prima comfort, verzorgde geluiddemping
- Uitgebreid aanbod veiligheidssystemen
- Beperkte ruimte en instap achterin
- Toegang en moduleerbaarheid koffer
- Lange schakelwegen
- Ergonomie i-Cockpit
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!