Concept
"Een Caddy met een bed aan boord? Been there, done that!" Zou je ons waarschijnlijk kunnen zeggen. En dat klopt, want Volkswagen heeft zoiets een aantal jaar geleden al geprobeerd met de Caddy Beach. Na het succes van dat model, besloot het merk verder te gaan op dit pad en zijn iconische label California te plakken op de schuifdeuren van zijn nieuwste Caddy, de vijfde generatie inmiddels. Maar met die naam komt er ook een belofte: een polyvalente, praktische en comfortabele auto voor elke dag, waarmee je ook kan vertrekken op weekend zonder een overnachting te moeten boeken. Maakt de Volkswagen Caddy California zijn naam waar?
Aan de basis staat altijd een Caddy, als normale versie (4,5 meter lang) of als Maxi (4,85 m). In beide gevallen behoudt de California zijn twee voorzetels en zijn achterbank voor 3, net als zijn twee zijdelingse schuifdeuren en zijn grote achterklep. Daarnaast heeft hij een plooibed in 3 delen, afneembare stoffen gordijnen voor alle ramen en opbergzakken voor de zijramen van de koffer. Onder het bed zit er nog een tafeltje en twee klapstoeltjes voor de picknickmomenten.
Maar de Volkswagen Caddy California zou zijn naam niet waardig zijn als je er niet volledig autonoom mee zou kunnen bivakkeren (wat niet kon met de Caddy Beach), dankzij zijn geïntegreerde kitchenette in de koffer en zijn gasfornuis in ladevorm. Het is een optie van 1.554 euro, maar het is essentiële uitrusting om te kunnen genieten van de voordelige belastingheffing op campers in ons land. Nog een handigheidje als je van plan bent om heel het jaar te kamperen, dus ook bij slecht of koud weer, is de standverwarming die ook 1.554 euro kost, maar je meer comfort biedt. Tenslotte, als je wil genieten van meer licht in het interieur, maar ook om naar de sterren te kunnen kijken, is het panoramadak van 1,4 m² een must op de Caddy California, al betaal je daar wel 1.071 euro voor.
Weggedrag
De TDI van 122 pk, de DSG-versnellingsbak en de lange Maxi-versie van ons testmodel maken de Volkswagen Caddy California een comfortabele, polyvalente en aangenaam rijdende wagen om elke dag mee te kunnen rijden. Natuurlijk voel je zijn leeggewicht van 1.900 kilo in de bochten en bij het beklimmen van heuvels - waardoor we aanraden om het instapmodel van 75 pk mooi links te laten liggen - en zijn de prestaties in rechte lijn ook niet om over naar huis te schrijven vanop de camping. Maar het plezier in de Caddy California zit hem niet achter het stuur, maar in het avontuur! Het ongelofelijke gemak om je waar je maar wil te parkeren om te genieten van de landschappen en er desnoods te overnachten is een zeldzaam gevoel.
Om het bed uit te klappen moet natuurlijk de achterbank worden neergeklapt. Je hebt ook maar twee slaapplaatsen aan boord, maar dankzij de matras op een echte boxspring is het comfortniveau wel vergelijkbaar met de grotere Transporter California. Als het mooi weer is kan je bovendien de achterklep openen en genieten van een veranda met uitzicht, om te koken of te ontspannen in open lucht. Geweldig.
Verdict
Voor een basisprijs van 30.950 euro (of zelfs 34.570 euro voor de Maxi met DSG die we hier hebben getest), is de Volkswagen Caddy California TDI 122 niet goedkoop. Maar in een tijd waarin vrijetijdsvoertuigen steeds populairder worden (staycation, iemand?), biedt Volkswagen hier wel een compact, origineel en praktisch pakket aan voor liefhebbers van kleine uitstapjes of voor avontuurlijke types.
Nog wat laatste aanbevelingen? De 'normale' versie heeft amper een kleinere koffer dan de Maxi, maar is wel veel compacter en gemakkelijker te manoeuvreren. Tenslotte, om buiten de gebaande paden te kunnen treden en van de beste plekjes te kunnen genieten, is de 4Motion-vierwielaandrijving zeker niet te versmaden.
View this post on Instagram
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Caddy
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!