Detailtests / Volkswagen ID.Buzz 77 kWh (2023) - in detail
Er spat zoveel flowerpower van de ID. Buzz dat je Volkswagens elektrische busje wel sympathiek moét vinden. Of er achter dat charmeoffensief ook een deugdelijke auto schuilgaat, zochten we uit aan de hand van de voorlopig enige beschikbare versie: de Pro-uitvoering met 77 kWh-batterij.
- Score redactie 16.20 /20
Eindelijk, hij is er! Sinds 2001 en de toenmalige conceptcar Microbus plaagt Volkswagen ons al met een moderne interpretatie van zijn illustere ‘T1’. Het toenmalige ontwerp werd echter van de salonvloer van Detroit linea recta de archieven binnengereden. Hetzelfde lot bleek zijn conceptuele opvolgers beschoren, de Bulli (2011) en de Budd-e (2016). Zelfs de ID.Buzz Concept uit 2017 – die trouwens opnieuw in Detroit werd onthuld – moest nog een half decennium wachten vooraleer hij eindelijk het beloofde productievervolg kreeg.
Nu zijn er verzachtende omstandigheden genoeg voor zoveel uitstel. Was er geen ander project dat voorrang verdiende, dan brak er wel een dieselschandaal uit, verbrodde een virus de productie of bleek er ineens een tekort aan halfgeleiders. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel: als hij zolang heeft kunnen rijpen, dan kan de ID. Buzz toch niet anders zijn dan een direct schot in de roos, toch?
Foto’s: Jeroen Peeters
- Originele look
- Bijzonder praktisch
- Rijdt best aangenaam
- Zeer prijzig
- Stroomverbruik, beperkt rijbereik
- Afwerkingskwaliteit
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.Buzz
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands