De facelift van de Volvo XC90 is zeer discreet: een hertekend radiatorrooster, nieuwe wielen, een stoelbekleding in wol en andere materialen. Ook Apple CarPlay maakt zijn opwachting, terwijl Android Auto gewoon beschikbaar blijft. De veiligheid is nog verbeterd, met een systeem dat anticipeert op frontale botsingen door automatisch te remmen zoals in de XC60 en door de waarschuwing voor naderend dwarsverkeer te koppelen aan de automatische remfunctie. De grootste innovatie zit echter onder de motorkap, met de verschijning van het B-logo.
B voor semihybride
Het logo D5 wordt dus vervangen door B5, waarbij de B staat voor de naam die Volvo heeft gekozen voor zijn semihybride systeem met brake-by-wire-technologie. Die recupereert bewegingsenergie bij het vertragen om die vervolgens terug in te kunnen zetten. De constructeur geeft aan dat deze “nieuwe geëlektrificeerde motorisering” het mogelijk maakt om tot “15 procent brandstof” te besparen. De XC90 wijdt deze oplossing in, maar ze komt later ook naar de XC60. Op dezelfde manier wordt ze eerst toegepast op de dieselmotoren alvorens ze wordt uitgerold op de niet-stekkerhybride benzines.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!