- Score redactie 16.00 /20
Voor BMW is de iX de toegangspoort tot een nieuwe autowereld waarin duurzaamheid, rijplezier (voor de bestuurder of de passagiers) en topprestaties opnieuw worden gedefinieerd. Dat avant-gardistische karakter komt duidelijk tot uiting in het design van de auto. Over dat laatste onthouden wij ons van commentaar, behalve dat BMW er een duidelijk onderscheid mee kan maken met zijn benzine-, diesel- en hybridegamma.
Maar de iX is veel meer dan een apart design en een concentraat van technologie. Naast zijn elektrische motoren van de nieuwe generatie onderscheidt deze mastodont zich door het gebruik van lichte materialen zoals aluminium en carbon. Hij gaat zelfs zo ver dat hij innoveert met een ‘grille’ van polyurethaan die zich vernieuwt onder invloed van de warmte. Schade veroorzaakt door steenslag wordt dus geacht vanzelf te verdwijnen. Magisch!
Groter dan hij lijkt
Zoals we ook al opmerkten bij de Hyundai Ioniq 5, is de iX in het echt veel groter dan hij op foto's lijkt. Hij is namelijk liefst 5 meter lang, bijna 2 meter breed en 1,7 meter hoog. Deze afmetingen komen in de buurt van die van een X5 en doen een mooie binnenruimte vermoeden.
Er zijn twee versies beschikbaar, elk met twee motoren (één per as) en dus vierwielaandrijving: de xDrive40 en de xDrive50 van deze test. Die twee varianten verschillen onderling qua vermogen en batterijcapaciteit. De xDrive40 beschikt over 326 pk en 630 Nm en een nuttige capaciteit van 71 kWh, terwijl de xDrive50 respectievelijk 523 pk, 765 Nm en 105 kWh ter beschikking heeft.
- Opmerkelijk comfort
- Prestaties
- Sterke persoonlijkheid
- Erg hoog gewicht
- Enkele uitrustingslacunes
- Harde kunststoffen nog aanwezig
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!