Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Tonale claimt dynamisch en premium te zijn en positioneert zich als een concurrent van de BMW X1. Ondanks zijn sportieve en aantrekkelijke interieuraankleding zijn de materialen niet zo premium als Alfa beweert. Naast het digitale instrumentenbord is er een multimediasysteem met een centraal scherm van 10,25 duim en de Amazon-spraakassistent Alexa. Achterin is de hoofdruimte royaler dan de beenruimte. Geen klachten over de bagageruimte, met een interessant volume dat gelijkwaardig is aan dat van de BMW X1. Maar geen verschuifbare achterbank hier.
De Tonale biedt keuze uit benzinemotoren (130 of 160 pk) met 48V-hybridisatie (met de mogelijkheid om af en toe in elektrische modus te rijden, bij het manoeuvreren of in files), een diesel (130 pk) en een vierwielaangedreven plug-inhybride (275 pk), waarvan de 15,5kWh-batterij (met geïntegreerde 7,4kW-oplader) een theoretisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer biedt. Deze oplaadbare hybride is fiscaal interessant voor zakelijke bestuurders.
Onderweg kan de Tonale (met voor- of vierwielaandrijving) rekenen op een evenwichtig onderstel (afgeleid van dat van de oude Giulietta), dat evenwel minder levendig is dan dat van de Stelvio (met achter- of vierwielaandrijving). De besturing is direct en het stuurwiel kan worden uitgerust met grote aluminium schakelpaddles. Een handgeschakelde versnellingsbak is geen optie voor de Tonale, die vertrouwt op een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (zes versnellingen in de diesel). Wie meer rijcomfort wil, kan kiezen voor gestuurde schokdempers.
Deze stijlvolle Tonale zet het segment niet op zijn kop, maar biedt wel verschillende aandrijfoplossingen, waaronder een verbeterde ‘mild hybrid’ en een fiscaal interessante plug-in. Bovenal is de Tonale een cruciaal model voor de overlevingskansen van het merk...