Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na een carrière van drie jaar kreeg de 4 Gran Coupé in 2024 een facelift, die een mouw paste aan die controversiële snoet met zijn grote grille – al is het verschil niet wereldschokkend. Stilistisch is die Gran Coupé een doorslagje van de i4, waarvan hij ook het Curved Display heeft overgenomen, een gebogen paneel dat een scherm van 12,3 duim achter het stuur combineert met een exemplaar van 14,9 duim in het midden. Aangezien de Gran Coupé een potige knaap is – hij schurkt tegen de 4,80 meter aan – bieden de achterdeuren toegang tot een volwaardige bank, waar twee volwassenen hun benen fatsoenlijk kwijt kunnen. De duikende daklijn eist uiteraard wel een tol qua hoofdruimte, al lijkt de schade mee te vallen. In de koffer past 470 liter, wat 39 liter meer is dan bij de eerste generatie.
Inzake onderstel neemt de Gran Coupé de aanpassingen over van de 4-Reeks Coupé, bedoeld om de rijdynamiek naar een nog hoger niveau te tillen. De perfecte gewichtsverdeling tekent alleszins present en staat borg voor een uitstekende balans. De motoren kennen we uit de 3-Reeks, al is het gamma beperkt tot de 420d (163 of 190 pk), 420d xDrive (190 pk) en 430d xDrive (286 pk) aan dieselzijde, en de 420i (184 pk), 430i (245 pk, enkel met xDrive) en M440i (de enige zescilinder, enkel nog met vierwielaandrijving, goed voor 374 pk). Een M4 Gran Coupé is er niet, en van een plug-inhybrideversie ontbreekt ook elk spoor.
De 4 Gran Coupé is zoals vanouds een symbiose tussen de meer klassieke 3-Reeks en de sportievere 4-Reeks Coupé, waarbij deze tweede generatie echter beduidend heeft gewonnen aan praktische kwaliteiten: meer dan ooit is dit een valabel alternatief voor de 3-Reeks, maar dan met een sportievere inslag.