Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Naast de versies met verbrandingsmotor of plug-inhybride aandrijving brengt BMW ook een volledig elektrische versie van de nieuwe X1 op de markt. De algemene stijl en afmetingen blijven identiek aan die van de andere X1’s, net als de inrichting van het interieur. De vloer ligt wel wat hoger door de aanwezigheid van het grote batterijpakket onderin, wat de hoofdruimte en het koffervolume enigszins beïnvloedt.
In eerste instantie was de iX1 alleen leverbaar als tweemotorige xDrive30, dus met vierwielaandrijving en een gecombineerd piekvermogen van 313 pk. Hoewel hij zwaarder is dan de X1’s met verbrandingsmotor, geeft deze elektrische versie blijk van meer evenwicht in de bochten, dankzij een verlaagd zwaartepunt en structurele versterkingen. De acceleraties en hernemingen zijn indrukwekkend, maar niet iedereen heeft zoveel vermogen nodig. Ondertussen introduceerde BMW dan ook de meer bescheiden versie eDrive20, met een enkele motor (vooraan). De batterij van de iX1, met een nuttige capaciteit van 65 kWh, biedt een theoretisch rijbereik van meer dan 400 km voor de xDrive30 en tot 475 km voor de eDrive20. De interne driefasige oplader levert een interessant vermogen: 11 kW standaard en 22 als optie. En aan de ultrasnelle DC-laadstations duurt het slechts 30 minuten om de batterijen weer tot 80 procent op te laden.
Verrassend genoeg is deze zware elektrische versie in de bochten dynamischer dan zijn broers met verbrandingsmotor. Wij stellen ook de goede verhouding tussen prestaties en verbruik op prijs. De iX1 xDrive30 is wel vrij duur, en de minder krachtige – en dus goedkopere – eDrive20 zou zeker al kunnen volstaan...