Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De begin 2021 gelanceerde iX3 wordt in China gebouwd. Als je puur zijn buitenafmetingen bekijkt, verschilt de ix3 amper van zijn soortgenoten met verbrandingsmotor, maar er zijn wel enkele subtiele uiterlijke verschillen. Te beginnen bij zijn gesloten radiatorrooster, tegen meerprijs voorzien van blauwe accenten. Die laatste keren ook terug in het interieur, dat voor de rest echter oerklassiek te noemen is. Inzake binnenruimte doet de iX3 even goed als de andere X3-varianten. Alleen de koffer moet wat volume prijsgeven, maar blijft met 510 tot 1.560 liter zeker ruim genoeg.
Voor de aandrijving tekent een asynchrone motor – die dus geen zeldzame aardmetalen gebruikt, waarvan de ontginning zwaar milieubelastend is. Zijn 286 pk maakt van deze iX3 een vlotte jongen, maar splijtend zijn de acceleraties niet te noemen. Het weggedrag van deze achterwielaandrijver is daarentegen keurig en gezond. Dankzij een batterij van 74 kWh (netto) kom je in de praktijk tot 370 kilometer ver – München belooft 450 kilometer. Een lege batterij opladen kan driefasig tot 11 kW; op gelijkstroom is 150 kW mogelijk. Met de versnellingspook in de D-modus werkt de energierecuperatie ‘adaptief’, maar in de B-stand is one pedal driving mogelijk en moduleer je vertragingen met behulp van je rechtervoet.
BMW koos voor de elektrische i3 voor een relatief behoudsgezinde aanpak, waarbij de klemtoon eerder lag op rijbereik dan op flitsende prestaties. Maar de iX3 kost evenveel als een Mercedes EQC, die in ruil krachtiger en sneller is. En vergeleken met een Audi Q4 e-Tron is hij zelfs fors duurder.