Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de BMW X6 debuteerde in 2019 en kreeg voor 2023 een facelift. Voorin vinden we dan ook hetzelfde dashboard, met een groot centraal aanraakscherm, maar ook een geëvolueerde spraakbediende assistent, waarmee je het gros van de functies kunt activeren. Ook de passagiers kunnen genieten van tal van verwennerijen, zoals voorstoelen met massagefunctie of gekoelde en verwarmbare bekerhouders. Technisch is de X6 een doorslagje van de X5, en ook hij kan worden voorzien van een pneumatische ophanging, waarmee je de bodemvrijheid over 8 centimeter kunt laten variëren. En uiteraard zijn ook de actieve antirolstangen van de partij, net als de meesturende achterwielen, die de levendigheid nog vergroten.
Vierwielaandrijving is standaard, en wie van plan is zijn X6 al eens naast het asfalt te gebruiken, kan zelfs een xOffroad-pakket bestellen. De vijf beschikbare motoren doen allemaal een beroep op de ZF-achttrapsautomaat. Op benzine gaat het om de 40i (3.0-zescilinder van 381 pk) en om de M60i en X6 M (met een 4.4-V8 van respectievelijk 530 en 625 pk). Veel redelijker zijn de twee diesels: de drieliter-zes-in-lijn ontwikkelt 298 pk in de 30d en 352 pk in de 40d.
De X6 blijft trouw aan de vertrouwde formule. Looks zijn hier prioritair, en daarvoor betaalt deze coupé-SUV een prijs op functioneel vlak: hij is niet verkrijgbaar als zevenzitter en de koffer is een flink stuk kleiner dan die van de X5. Al mogen we ook niet overdrijven: absoluut gezien blijft dit een ruime auto. Eentje die bovendien kan baden in luxe... als je er maar genoeg geld tegenaan smijt.