Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Naast de compacte Atto 3 biedt de Chinese constructeur BYD ook deze grote, eveneens elektrische SUV aan, die (standaard) tot zeven inzittenden kan vervoeren. Met een lengte van 4,87 meter heeft hij hetzelfde formaat als een Audi Q8 e-Tron Sportback, maar dus met twee extra zitplaatsen. De Tang (een naam die stamt uit de Chinese cultuur) heeft niets van een… tank en is eigenlijk heel fijn getekend voor een grote SUV.
Ook het interieur is stijlvol en de bouwkwaliteit is degelijk. De ‘full option’-uitrusting is een troef. Zelfs de modernste rijhulpsystemen zijn inbegrepen. Achterin kan de bank worden verschoven, met name om de toegang tot de derde zitrij te vergemakkelijken. De twee achterstoeltjes zijn wel krapjes en zijn eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. In zevenzitsconfiguratie is ook het koffervolume vrij beperkt (235 liter), terwijl voorin geen extra bagageruimte is voorzien.
De Tang is uitgerust met twee motoren, die in totaal 516 pk ontwikkelen en alle vier de wielen aandrijven. Deze grote SUV accelereert van 0 tot 100 km/u in amper 4,6 seconden. De 86,4kWh-batterij biedt officieel een rijbereik tot 400 km en kan worden opgeladen met een vermogen van 11 kW bij wisselstroom (AC) en tot 110 kW aan een gelijkstroomterminal (DC). Onderweg leek het compromis rijcomfort-wegligging ons geslaagd, ondanks het feit dat de Tang is uitgerust met enorme 22-duimvelgen, die niet erg gunstig zijn voor het filteren van wegoneffenheden.
Deze grote Chinese SUV is chic, trekt heel snel op en rijdt over het algemeen goed. Een geslaagde en goed geprijsde auto, want hij kost niet meer dan een Duitse diesel-SUV met vergelijkbare afmetingen en veel minder vermogen. Zijn herverkoopwaarde is evenwel onzeker, gezien het gebrek aan imago van het merk.