Stellantis zet volop in op kostenefficiëntie door modellen slim te delen. Deze C3 Aircross, die tot zeven personen kan vervoeren, is bijvoorbeeld bij Opel te koop als Frontera – vooral in het zijaanzicht zie je de familieband. De Aircross is de gezinsvriendelijkere variant van de C3 en biedt dezelfde aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting – ook bij de elektrische versie. Het gamma is eenvoudig gehouden: twee benzinemotoren (1.2 met 100 pk en een Hybrid-variant van diezelfde driecilinder, maar dan met 136 pk), twee uitrustingsniveaus (You en Max) en zes koetswerkkleuren. De basisprijs bevindt zich op Dacia Duster-niveau.
Voor dat bedrag krijg je op de You-versie geen navigatie, smartphoneconnectiviteit en vijf in plaats van zeven zitplaatsen. Met het Pack Plus (2.100 euro) los je een en ander op, of je kiest voor de volledig uitgeruste Max met contrasterend dak voor 4.200 euro extra. Binnenin blijft het eenvoudig, met een klein stuur en een geïntegreerd head-updisplay dat eruitziet als een normaal instrumentenpaneel: plaats- én kostenbesparend. De hoofd- en beenruimte is ruim boven het gemiddelde.
De mildhybride versie van de 1.2 kan tot 50 km/u (kortstondig) elektrisch rijden, ideaal voor stadsverkeer. Bovendien verbruikt hij door de elektrische ondersteuning ook enkele tiendes minder dan de basismotor. Helaas vlak je dat voordeel door de stevige meerprijs van 5.800 euro maar moeilijk uit. Het rijgedrag is comfortabel, maar het stuurgevoel mist wat precisie.
Ook deze C3 Aircross laat zien dat budgetauto’s niet basic en primitief hoeven te zijn. Maar wie de meest moderne of veelzijdige uitrusting wil, moet upgraden, en dan wordt die bodemprijs wat minder uitzonderlijk.