Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze grote bestelbreak van Citroën, die in 2016 werd gelanceerd, deelt zijn platform met de Peugeot Traveller, Opel Zafira Life en Toyota ProAce. Het model is verkrijgbaar in twee koetswerklengtes (4,95 of 5,30 meter) en biedt plaats aan maximaal negen personen, afhankelijk van de gekozen configuratie. Alle achterstoelen staan op rails en zijn dus verschuifbaar. Aangezien de basis een bestelwagen was, is de bagageruimte zeer ruim: in tweezitsconfiguratie is er plaats voor een lading tot 4 kubieke meter. Zeer praktisch is de achterruit, die apart geopend kan worden. Een andere troef is dat de zijdelingse schuifdeuren elektrisch en handsfree kunnen worden geopend, met een voetbeweging onder het koetswerk.
Het motorgamma is zeer beperkt, want er zijn geen benzine- of dieselversies meer. Het model is alleen nog verkrijgbaar als EV. Dus niet geschikt voor alle gezinnen, temeer omdat deze aandrijftechnologie nog altijd duurder is dan een verbrandingsmotor. Bovendien heeft de elektromotor van 136 pk het best moeilijk om deze ‘kist’ van 2 ton vlot te verplaatsen. De kleine batterij van 50 kWh biedt een theoretisch rijbereik van 230 kilometer, tegenover 330 voor die met 75 kWh. In realiteit moet je evenwel rekening houden met 100 kilometer minder. Er zijn twee boordladers beschikbaar: een eenfasige van 7,4 kW en een driefasige van 11 kW. In DC-modus kan de batterij een oplaadvermogen tot 100 kW aan.
De ë-Spacetourer is een aangename, praktische en ruime bestelbreak die plaats biedt aan een kroostrijk gezin. Jammer dat hij alleen verkrijgbaar is in een elektrische versie (met een beperkte motor en dito rijbereik). Slecht nieuws op het vlak van veelzijdigheid en budget, vooral voor particuliere klanten die niet kunnen profiteren van de gunstige belastingvoorwaarden voor EV’s.