Het is tegenwoordig vaste prik bij Stellantis: nieuwe modellen worden met veel bombarie voorgesteld aan de hand van hun elektrische versie(s), maar in de schaduw daarvan blijven ze ook nog gewoon verkrijgbaar met verbrandingsmotor – al dan niet in combinatie met elektrische ondersteuning. Dat geldt ook voor de nieuwe Citroën C3, die naast als ë-C3 ook te bestellen valt als 1.2 Turbo.
Design: de verschillen Citroën C3
Beide motorversies delen niet alleen hun platform, maar ook uiterlijk zijn ze amper van elkaar te onderscheiden. Alleen aan het ontbreken van de ë-logo’s op de deuren en iets vrijer ademende neus kun je de benzinevariant herkennen. Wat de C3 en ë-C3 verder nog gemeenschappelijk hebben: hun twee uitrustingsniveaus (You en Max) en hun bijzonder aantrekkelijke prijskaartje.
-
- Citroën C3 1.2 Turbo You: 14.990 euro
- Citroën C3 1.2 Turbo Max: 19.990 euro
Motor: specs en prestaties Citroën C3
Onder de motorkap van deze benzineversie ligt de drukgevoede 1,2-liter van 100 pk en 205 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het gaat om een evolutie van de PureTech-krachtbron, maar dan met een ketting in plaats van een distributieriem.
De Citroën C3 1.2 Turbo heeft 10,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid blijft steken op 160 km/u. Het gemengd normverbruik bedraagt 5,6 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 126 gram.
Rijgedrag en comfort Citroën C3
Onderweg merk je het verschil met de elektrische Citroën ë-C3 des te meer. In de eerste plaats omdat deze benzinevariant een veel lichtvoetiger indruk geeft – logisch, want hij weegt ook 265 kilogram minder. Daarnaast rijdt hij door zijn andere gewichtsverdeling veel meer als een klassieke voorwieltrekker. En natuurlijk is er ook zijn typische driecilinderklank, die duidelijk hoorbaar is, maar zonder echt luidruchtig te worden.
Qua prestaties liggen beide motorversies dicht bij elkaar – het scheelt amper een paar tienden van een seconde – maar de rijdynamiek is voor beide C3’s compleet anders. Als 1.2 Turbo neigt de kleine Citroën enerzijds sneller naar onderstuur, maar blijkt hij anderzijds nóg comfortabeler opgehangen. Alleen is het spijtig van de rijhouding: door de erg lange slag van het koppelingspedaal moet je de stoel zo instellen dat het ongemakkelijk wordt voor je armen.
Verdict Citroën C3
Voor een knalprijs paart de Citroën C3 1.2 Turbo een karaktervolle persoonlijkheid aan gezond verstand en veel comfort. Waarmee dit de geknipte uitdager wordt voor de Dacia Sandero, Europa’s bestseller.
Verwante testen
23-05-2024
13In dit artikel : Citroën, Citroën C3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!