Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Citroën C3 1.2 Turbo (2024) - de benzine getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Het grote nieuws mag dan al de elektrische ë-versie zijn, maar de vierde generatie van de Citroën C3 is er ook nog met benzinemotor: de minstens even scherp geprijsde 1.2 Turbo. AutoGids doet de test.

14.990 €

Het is tegenwoordig vaste prik bij Stellantis: nieuwe modellen worden met veel bombarie voorgesteld aan de hand van hun elektrische versie(s), maar in de schaduw daarvan blijven ze ook nog gewoon verkrijgbaar met verbrandingsmotor – al dan niet in combinatie met elektrische ondersteuning. Dat geldt ook voor de nieuwe Citroën C3, die naast als ë-C3 ook te bestellen valt als 1.2 Turbo.

Design: de verschillen Citroën C3

Beide motorversies delen niet alleen hun platform, maar ook uiterlijk zijn ze amper van elkaar te onderscheiden. Alleen aan het ontbreken van de ë-logo’s op de deuren en iets vrijer ademende neus kun je de benzinevariant herkennen. Wat de C3 en ë-C3 verder nog gemeenschappelijk hebben: hun twee uitrustingsniveaus (You en Max) en hun bijzonder aantrekkelijke prijskaartje

    • Citroën C3 1.2 Turbo You: 14.990 euro
    • Citroën C3 1.2 Turbo Max: 19.990 euro

Review Citroën C3 2024

Motor: specs en prestaties Citroën C3

Onder de motorkap van deze benzineversie ligt de drukgevoede 1,2-liter van 100 pk en 205 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het gaat om een evolutie van de PureTech-krachtbron, maar dan met een ketting in plaats van een distributieriem.

Review Citroën C3 2024

De Citroën C3 1.2 Turbo heeft 10,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid blijft steken op 160 km/u. Het gemengd normverbruik bedraagt 5,6 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 126 gram.

Rijgedrag en comfort Citroën C3

Onderweg merk je het verschil met de elektrische Citroën ë-C3 des te meer. In de eerste plaats omdat deze benzinevariant een veel lichtvoetiger indruk geeft – logisch, want hij weegt ook 265 kilogram minder. Daarnaast rijdt hij door zijn andere gewichtsverdeling veel meer als een klassieke voorwieltrekker. En natuurlijk is er ook zijn typische driecilinderklank, die duidelijk hoorbaar is, maar zonder echt luidruchtig te worden. 

Review Citroën C3 2024

Qua prestaties liggen beide motorversies dicht bij elkaar – het scheelt amper een paar tienden van een seconde – maar de rijdynamiek is voor beide C3’s compleet anders. Als 1.2 Turbo neigt de kleine Citroën enerzijds sneller naar onderstuur, maar blijkt hij anderzijds nóg comfortabeler opgehangen. Alleen is het spijtig van de rijhouding: door de erg lange slag van het koppelingspedaal moet je de stoel zo instellen dat het ongemakkelijk wordt voor je armen.

Verdict Citroën C3

Voor een knalprijs paart de Citroën C3 1.2 Turbo een karaktervolle persoonlijkheid aan gezond verstand en veel comfort. Waarmee dit de geknipte uitdager wordt voor de Dacia Sandero, Europa’s bestseller.

Verwante testen

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker