De in 2024 gelanceerde Dacia Duster mag dan van kop tot teen nieuw zijn, aan de essentie raakt het Roemeense budgetmerk van Renault niet: ook de derde generatie van deze SUV staat voor een heleboel value voor zo weinig mogelijk money. Met zijn 4,34 meter is de huidige Duster exact even lang als de vorige. Door nu gebruik te maken van het CMF-B-platform van de Renault-groep ging de beenruimte achterin er echter enkele centimeters op vooruit, terwijl ook de interieurbreedte toenam. Daarnaast oogt het dashboard nu een pak moderner, dankzij het digitale instrumentenpaneel van 7 duim en – vanaf het tweede uitrustingsniveau – een centraal aanraakscherm van 10,1 duim dat zelfs draadloze connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto biedt.
Ook onder de motorkap is de Duster heel wat moderner geworden. Dacia blijft een versie op lpg aanbieden, met een drukgevoede 1.0 van 101 pk en 170 Nm, maar daarnaast is hij verkrijgbaar als mild of zelfs als full hybrid. Die eerste is 131 pk en 240 Nm sterk, maakt gebruik van mildhybridetechnologie op 48 volt en is eventueel verkrijgbaar met vierwielaandrijving – alle andere versies zijn voorwieltrekkers. De full hybrid combineert een atmosferische 1.6 met een elektromotor in de versnellingsbak en een starter-generator, goed voor een totaalvermogen van 142 pk. Rijden doet de Duster op zijn nieuwe platform een tikkeltje dynamischer, maar toch blijft vooral zijn comfort op slechte wegen ndruk maken.
Qua waar voor je geld blijft de Duster onklopbaar. Dat deze derde generatie bovendien meer binnenruimte, meer rijcomfort en – als je gaat voor de Hybrid 140 – ook meer efficiëntie biedt, maakt hem er alleen maar aantrekkelijker op.