Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde DS 9 is PSA’s zoveelste poging om ingang te vinden in het premiumsegment. De Fransen doen dat op hun eigengereide manier, waarbij ze hopen dat het opvallende design gekoppeld aan de riante interieurruimte van de DS 9 de nodige klanten naar de showroom weet te lokken. Door het EMP2-platform van de PSA-groep nog eens met 10 centimeter uit te rekken kunnen zelfs volwassenen achterin de benen bijna strekken. Het is er dermate aangenaam toeven dat DS die achterste plaatsen ineens ook voorziet van massage, verwarming én koeling. Het interieur oogt erg stijlvol en maakt gebruik van degelijke materialen en fraaie technieken. De enige smet op het blazoen was het infotainmentsysteem, dat wat traag reageert en er bij de lancering al wat verouderd uitzag. Voor 2023 kreeg de Franse reisberline echter een gloednieuw systeem met widgets.
De DS 9 is bij ons enkel leverbaar als plug-inhybride, waarbij klanten kunnen kiezen tussen de E-Tense 250 en de E-Tense 360 4x4 – de cijfers verwijzen naar het gecumuleerde vermogen. In de krachtigste variant krijgt het onderstel een speciale behandeling van DS Performance, wat resulteert in specifieke schokdempers en veren, stabilistorstangen en draagarmen, ophangingsrubbers en remmen. Wie het befaamde Franse comfort verwacht, komt dan ook bedrogen uit: niet dat hij oncomfortabel wordt, maar een rijdend tapijt is de DS 9 evenmin, gestuurde schokdempers of niet.
Een moeilijk geval: deze DS 9 is niet zo comfortabel als je op basis van zijn afkomst zou kunnen denken, en hij stuurt ook weer niet zo snedig dat hij daarmee het verschil maakt. Tenzij de look helemaal je ding is, is er weinig waarmee deze vierdeurs echt opzien baart. Op de plek achterin na dan, want die is zowat ongeëvenaard in deze klasse.