De Ford Mustang-familie mocht in 2021 de Mach-E verwelkomen. Maar laat ons eerlijk zijn: op enkele stilistische verwijzingen na heeft deze Mustang Mach-E niets te maken met de gelijknamige pony car. Het gaat hier om een coupé-SUV van 4,71 meter lang, die ook nog eens puur elektrisch is. Voorin valt meteen het gigantische scherm van het uiterst geconnecteerde multimediasysteem op, dat verticaal geplaatst is op de middenconsole. Achterin is volop plaats, maar de harde achterbank zit niet zo comfortabel. En de koffer is met zijn 402 liter vrij bescheiden voor zo’n grote auto. Gelukkig kun je de laadkabels kwijt in de neus.
De Mustang Mach-E bestaat met twee batterijformaten (Standard Range van 76 kWh en Extended Range van 99 kWh) en met achter- of vierwielaandrijving (dankzij een tweede elektromotor voorin). Dat levert vijf versies op, met vermogens die variëren van 268 tot 487 pk. Het beloofde rijbereik gaat van 435 kilometer (Standard Range AWD) tot 600 kilometer (Extended Range RWD). Opladen kan aan een thuislaadstation tot 11 kW, of tot 150 kW aan een snellader onderweg. De Mach-E schudt stevige (tussen)sprintjes uit zijn mouw, maar écht sportief is hij niet. Daarvoor reageert hij niet geleidelijk genoeg op de limiet, en missen zijn stuur en rempedaal feedback. Voor 2024 serveert Ford wel een extra portie fun met de Mustang Mach-E Rally, de GT voor wie ook eens op het onverharde wil crossen.
Laat je niet vangen aan zijn naam: de Mustang Mach-E is bovenal een elektrische gezins-SUV, eentje met een interessant rijbereik en een volledige uitrusting. Dat maakt er een origineel alternatief van voor de elektrische premium-SUV’s, al zijn die wel beter afgewerkt.