Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Jaguar E-Pace is het neefje van de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport. In 2021, nauwelijks drie jaar na zijn lancering, onderging het model een opfriskuur, die naast een lichtjes aangepaste neus ook minieme wijzigingen aan het onderstel meebracht. Binnenin zien we een nieuw stuurwiel en een anders gevormde versnellingspook, terwijl achter het gebogen aanraakscherm van 11,4 duim nu het Pivi Pro-infotainmentsysteem schuilgaat. Voor de rest garandeert de hoge rijhouding nog altijd een uitstekend overzicht over het andere verkeer en zorgt de brede middenconsole voor een origineel tintje. Achterin is veel plek, maar de middelste passagier zit wel opgescheept met een brede aandrijftunnel.
Jaguars compacte SUV rust op een vrij stug onderstel, zodat de optionele gestuurde schokdemping welkom is. In de praktijk komt deze E-Pace erg efficiënt en levendig voor de dag, al kan hij zijn gewicht niet helemaal verbergen. Die kilo’s hebben trouwens ook een invloed op het verbruik en de CO2-uitstoot. Het motorpalet omvat naast een drukgevoede 1.5-driecilinder op benzine een reeks 2-literviercilinders op benzine en diesel, bijna allemaal standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Ook een voor zelfstandigen fiscaal voordelige plug-inhybride is verkrijgbaar.
Dankzij een midlifefacelift is de Jaguar E-Pace weer helemaal up-to-date inzake connectiviteit en hybridisering. Daarnaast verleidt hij nog altijd met zijn look, zijn interieursfeer en zijn weggedrag. De vele kilo’s die hij meesleept, wreken zich echter in de CO2-cijfers. En bovendien zijn sommige afwerkingsdetails dit prijsniveau onwaardig.