Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De looks van de in 2018 gelanceerde en voor 2023 lichtjes opgefriste I-Pace zijn heerlijk futuristisch en aerodynamisch, ten koste zelfs van het zicht achteruit. Doordat de wielen naar de uithoeken van het koetswerk werden verschoven, kunnen vijf inzittenden en bagage makkelijk een plek vinden. Terwijl deze elektrische cross-over oorspronkelijk enkel maar eenfasig kon laden, kan dat intussen ook driefasig (via een intelligente lader van 11 kW, die aan een eenfaselaadpunt van 32 A toch met de volle 7,4 kW kan opladen). Is de verschijning van deze Britse EV verre van traditioneel, dan is zijn rijgevoel wél herkenbaar als typisch Jaguar. De I-Pace EV400 verandert kwiek van koers, kan bogen op een prettig stuur en vierwielaandrijving en sprint dankzij zijn 400 pk – vandaar de naam – in minder dan 5 seconden naar 100 km/u.
Voor 2020 deed een nieuwe instapversie haar intrede, met 320 in plaats van 400 pk. Die kwam er weliswaar slechts in beperkte oplage, waardoor vandaag de EV400 weer alleen in de catalogus staat. Wat het rijbereik betreft, maakt de elektrische Jaguar zijn beloftes trouwens niet helemaal waar, want de kloof tussen reëel en theoretisch rijbereik is groot: van de beloofde 480 kilometer mag je er gerust 100 aftrekken. Op zich is dat niet zo uitzonderlijk, maar gezien de reusachtige batterij (90 kWh) hadden we toch wat meer verwacht.
De I-Pace is een van de sportievere elektrische auto’s op de markt, waarvan de prestaties rijmen met zijn gedurfde voorkomen. Het rijbereik is echter niet bijster indrukwekkend voor een auto met zo’n grote batterij en zo’n hoge prijs.