Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als de Ioniq 5 van zustermerk Hyundai is de eveneens zuiver elektrische Kia EV6 nog getekend onder het toeziende oog van onze landgenoot Luc Donckerwolke. Die ontwierp een fris, dynamisch en zelfs wat futuristisch geheel, met een atypische achterkant en brede schouders. De EV6 is ook fors uit de kluiten gewassen, met een lengte van 4,68 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,55 meter. Dankzij de wielbasis van 2,9 meter is er veel ruimte binnenin. De koffer heeft een aantrekkelijk volume, maar de hoogte onder het bagagescherm is beperkt. Voorin zit nog een kleine ruimte voor spullen als de EHBO-kit of een V2L-module, waarmee je andere apparaten kunt opladen.
Het gamma loopt enigszins parallel met dat van de Ioniq 5, al is de basisversie met ‘kleine’ batterij (58 kWh) en één enkele elektromotor van 170 pk niet meer verkrijgbaar. De resterende versies halen hun stroom echter uit een iets groter accupakket van 77,4 kWh. Dat maakt dat de EV6 met één lading tot 528 kilometer ver komt (voor de achterwielaangedreven versie met 229 pk). Daarnaast telt het gamma nog twee vierwielaangedreven varianten, met in totaal 325 pk of zelfs 585 pk in de GT, die in 3,5 seconden naar 100 km/u kan spurten. Dankzij zijn 800-volttechnologie kan de EV6 onderweg gelijkstroom ‘tanken’ met maar liefst 240 kW.
Deze Kia EV6 doet een frisse wind waaien door het segment van de elektrische middenklassers: zijn gewaagde design en stevige tot zelfs flitsende prestaties voegen de nodige kruiding toe aan een anders nogal emotieloos concept. Een knappe binnenruimte en uitstekende snellaadcapaciteiten maken het plaatje compleet.