Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde en voor modeljaar 2022 lichtjes gefacelifte Kia Proceed profileert zich als een heuse vijfdeurs-shooting brake. In vergelijking met de Ceed SW heeft deze gestileerde break een 4,3 centimeter lagere daklijn. Door de schuinere achterpartij boet hij ook wat aan bagageruimte in, maar een volume van 594 liter onder het bagagescherm is nog altijd uitstekend. De laadvloer is met de achterbank in 40/20/40-verhouding neergeklapt volledig vlak. De algemene ergonomie binnenin is goed doordacht, maar verder is het ietwat fantasieloze interieur integraal overgenomen uit de Ceed.
De Proceed is enkel beschikbaar is in de sportieve GT Line- en GT-uitvoering en krijgt dus altijd een stugger onderstel. Dat heeft onvermijdelijk zijn weerslag op het comfort, maar storend wordt het nooit. Het stuur is zeer communicatief en koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden. De Proceed laat de 100 pk sterke instapmotor uit het Ceed-gamma links liggen, en ook de diesel heeft hij al een poosje afgezworen. Het aanbod van benzinemotoren is wel goed gespreid. Zo is er een éénliter-driecilinderturbo van 120 pk, maar net zo goed een 1.6-turbo van 204 pk, standaard met gerobotiseerde bak. Daartussen zit de 1.5 T-GDi, die 160 paarden naar de voorwielen sluist – misschien wel de gulden middenweg.
Een koopje kun je de Kia Proceed niet noemen, maar dat maakt deze prettig rijdende Koreaan meer dan goed met zijn uitgebreide standaarduitrusting. Bovendien gaat zijn knappe lijn niet ten koste van functionele kwaliteiten én kan hij rekenen op de uitgebreide garantie die we van Kia gewend zijn.