Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde en voor modeljaar 2022 lichtjes gefacelifte Kia Proceed profileert zich als een heuse vijfdeurs-shooting brake. In vergelijking met de Ceed SW heeft deze gestileerde break een 4,3 centimeter lagere daklijn. Door de schuinere achterpartij boet hij ook wat aan bagageruimte in, maar een volume van 594 liter onder het bagagescherm is nog altijd uitstekend. Met de drie ongelijke delen van de achterbank (in 40/20/40-verhouding) neergeklapt is de laadvloer volledig vlak. De algemene ergonomie binnenin is goed doordacht, maar verder is het ietwat fantasieloze interieur integraal overgenomen uit de Ceed.
De Proceed is enkel beschikbaar is in de sportieve uitvoering GT Line en krijgt dus altijd een stugger onderstel. Dat heeft onvermijdelijk zijn weerslag op het comfort, maar storend wordt het nooit. Het stuur is zeer communicatief en koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden. Het motorenpalet van de Proceed werd voor het modeljaar 2024 tot een minimum herleid. Een diesel was al een tijdje niet meer verkrijgbaar, en tegenwoordig kun je ook niet langer kiezen voor de éénliter-driecilinderturbo, noch voor de 1.6-turbo van 204 pk. Enkel een 140 pk sterke 1.5 T-GDi ISG wordt nog aangeboden, met naar keuze een handgeschakelde zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zevenbak.
Een koopje kun je de Kia Proceed niet noemen, maar dat maakt deze prettig rijdende Koreaan meer dan goed met zijn uitgebreide standaarduitrusting. Bovendien gaat zijn knappe lijn niet ten koste van functionele kwaliteiten én kan hij rekenen op de uitgebreide garantie die we van Kia gewend zijn.