Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Generatie drie van de Soul, die in het najaar van 2019 debuteerde, bestaat alleen nog met een elektrische aandrijving. Het interieur blijft een sterk punt van deze cross-over van net geen 4,20 meter lang, met ruim plaats voor vier personen. De koffer valt met zijn 224 liter daarentegen maar krapjes uit. Voorin kijk je uit op een head-updisplay en een volledig digitale tellerpartij. De afwerking van het interieur is goed, maar verwacht niks fancy’s: kunststoffen en imitatieleder voeren nog altijd de boventoon. Kia heeft wel zowat zijn hele gamma aan rijhulpsystemen op de e-Soul geïnstalleerd, met zelfs een dodehoekcontrole met botspreventie.
De aandrijfgehelen zijn die van de e-Niro en de Kona EV van zusterbedrijf Hyundai. De instapversie houdt het bij een elektromotor van 136 pk en een batterij van 39,2 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 276 kilometer. Duurder, maar interessanter, is de variant met 64 kWh-batterij, gekoppeld aan een motor van 204 pk: de acceleraties zijn hier ronduit pittig, maar belangrijker nog is het rijbereik, dat officieel 452 kilometer bedraagt. Van de twee uitrustingsniveaus (Must en More) is de More een... must, al was het maar omdat die versie sowieso de intelligente driefasenlader van 11 kW heeft, terwijl de Must het standaard bij een eenfasige interne omvormer van 7,4 kW houdt.
Hyundai en Kia weten dat ze een geslaagd pakket in handen hebben voor elektrische wagens, en we nemen het de Koreanen dan ook niet kwalijk dat ze die aandrijflijn in zo veel mogelijk modellen stoppen. De e-Soul komt er goed mee weg: dit is opnieuw een aangenaam rijdende EV die eigenlijk amper compromissen sluit.