Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De eind 2017 gelanceerde Kia Stinger richt zijn pijlen op het hogere segment en doet dat door rijplezier voorop te plaatsen, maar dan mét aandacht voor luxe en comfort. Deze 4,83 meter lange vijfdeursberline met een gestrekt coupéprofiel is laag (1,40 meter) en breed (1,87 meter) en rust op een wielbasis van 2,90 meter. De inzittenden genieten zowel voor- als achterin volop ruimte – behalve de middelste passagier op de achterbank, die door de omvangrijke middentunnel de benen niet goed kwijt kan. De koffer is daarentegen maar 406 liter groot.
Voor het modeljaar 2021 onderging de Stinger een kleine facelift... met grote gevolgen voor het motoraanbod. De 2.0 op benzine en de 2.2-diesel zijn niet meer te krijgen; er is enkel nog de krachtige, maar helaas ook dorstige en fiscaal zwaar belaste 3.3-V6 van 366 pk om de Koreaanse eer hoog te houden. Een achttrapsautomaat is standaard, net als vierwielaandrijving, maar dan wel met het accent op de achteras. Het onder de bevoegdheid van ex-BMW M-specialist Albert Biermann ontwikkelde onderstel is een schot in de roos. Met zijn evenwicht dat sterk aan de sportieve BMW’s doet denken, zal de Stinger liefhebbers van een dynamische rijstijl zeker weten te bekoren.
De Kia Stinger combineert een mooie veelzijdigheid met een rijplezier dat je gewoonlijk alleen in het premiumsegment aantreft. Allemaal voor een haast onklopbare verhouding prijs-uitrusting. Maar met enkel nog de V6 in het aanbod kiest de Stinger meer dan ooit voor een rol in de schaduw.