Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Stonic, die werd gelanceerd in 2017 en drie jaar later op de operatietafel belandde, is voor Kia wat de Kona is voor Hyundai. Maar hoewel beide merken deel uitmaken van dezelfde groep en deze twee modellen in dezelfde categorie uitkomen, staan ze wel op een verschillend platform. Kia’s kleine SUV is ook een tikkeltje compacter dan zijn tegenhanger bij Hyundai, waardoor hij achterin wat minder ruimte biedt en een iets kleinere koffer heeft, die bovendien kampt met een hoge laaddrempel. De voorste inzittenden kijken uit op een dashboard dat sterk aansluit bij dat van wijlen de Rio en met andere woorden in grote mate gebruikmaakt van harde kunststoffen. Onderweg voel je al snel dat de onderstelspecialisten dynamiek voorrang hebben gegeven op comfort, want de ophanging is net als de stoelen vrij hard.
Onder de motorkap is de keuze duidelijk beperkter dan bij Hyundai. Geen krachtige benzineversie, noch een full hybrid of elektrische variant voor de Stonic. De motorkeuze is inmiddels sterk gereduceerd. Wie minder wil uitgeven, kiest voor de atmosferische 1.2-benzinemotor van 79 pk (enkel beschikbaar met manuele versnellingsbak). Daarnaast is er een kleine, maar prettige 1.0-turbobenzine met drie cilinders en 100 pk, beschikbaar met een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.
De Stonic rijdt leuk, is voldoende ruim en pakt uit met interessante basisprijzen. Het gamma is wat minder uitgebreid dan dat van de Kona van zusterbedrijf Hyundai, maar de Kia krijgt wel een uitgebreide garantie mee van zeven jaar of 150.000 kilometer, nog altijd een onmiskenbaar argument.