Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Stonic is voor Kia wat de Kona is voor Hyundai. Maar hoewel beide merken deel uitmaken van dezelfde groep en deze twee modellen in dezelfde categorie uitkomen, staan ze wel op een verschillend platform. Kia’s kleine SUV is ook een tikkeltje compacter dan zijn tegenhanger bij Hyundai, waardoor hij achterin wat minder ruimte biedt en een iets kleinere koffer heeft, die bovendien kampt met een hoge laaddrempel. De voorste inzittenden kijken uit op een dashboard dat sterk aansluit bij dat van de Rio en met andere woorden in grote mate gebruikmaakt van harde kunststoffen.
Onderweg voel je al snel dat de onderstelverantwoordelijken de voorkeur hebben gegeven aan dynamisme eerder dan aan comfort, want de ophanging is net als de stoelen vrij hard. In vergelijking met de Kona is het motorenaanbod hier minder uitgebreid – van sportversies is hier geen sprake, van elektrische varianten of een full hybrid evenmin. Wel profiteerde de Stonic van zijn facelift voor het modeljaar 2020 om de één liter kleine turbodriecilinder van 120 pk mildhybridetechnologie aan te meten. De starter-alternator kan daarbij de benzinemotor ontlasten met stroom die wordt opgeslagen in een 48-voltbatterij. Diezelfde eenliter bestaat ook zonder elektrische ondersteuning, zij het met 100 pk. Daarnaast staat er nog een atmosferische 1.2 van 84 pk als instapper in de catalogus; de diesel is al een poosje verdwenen.
De Stonic rijdt leuk, is voldoende ruim en pakt uit met interessante basisprijzen. Het gamma is wat minder uitgebreid dan dat van de Kona van zusterbedrijf Hyundai, maar de Kia krijgt wel een uitgebreide garantie mee van zeven jaar of 150.000 kilometer, nog altijd een onmiskenbaar argument.